Cehegín, del 1

 

I förra inlägget hade vi precis börjat trappa upp efter lunchen i Cehegín.

1

Det fortsatte uppför.

2

Uppför.

3

Här fanns en plattare väg där till höger, men ni ser var Anders står där va? Jodå. Vi fortsatte uppför. Ganska smalt hus det där, förresten. Undrar hur man möblerar i det?

Ama brukar ju stanna och fotografera utsikten för att få hämta andan såna här gånger, men just här fanns det inte nån utsikt bland alla hus. Hur gör man då?

Här kommer några tips från Ama:

4

1: – Kolla vilket litet jalusi! Det måste självklart fotas.

5

2: – Stanna där Anders! Måste fota den där skojiga speglingen av kyrkan i fönstret.

6

3: – Oooo… Jag ser en gnutta utsikt! Måste fotas!

Ja, ni förstår va? Det finns många ”intressanta” saker att fotografera så man har en giltig anledning att stanna och hämta andan.

Sen var det faktiskt Amas födelsedag också, vilket ger extra privilegier. Så hon passade på att kräva underhållning.

7

Här fixade Anders det med en mycket spännande skuggteater.

Även stan fattade tydligen att Ama var värd att firas och hjälpte till med andhämtningen:

8

Det var rött ljus jättelänge! Då får man inte gå. Tack, Cehegín för hjälpen!

9

Men till slut fanns ingen återvändo, det var bara att knata på.

10

♫ ♫♪♪ Da-da-daaa. Da-da-daaa. Da-da-daaa. Da-da-daaa. ♫ ♫♪♪  (Anders sjöng ledmotivet till ”Rocky” där längst upp på trappen, ifall ni inte förstod det)

Vi var uppe på toppen! Weeehooo!!!

11

Där hade vi en jättefin utsikt över stan – där nånstans bodde vi. (Ama har inte satt ut nån pil, mest beroende på att hon inte riktigt vet var hon i såna fall skulle ha satt den)

Ja, vi var uppe på toppen.

Det var bara ett liiitet problem…

12

Det fanns en topp till…

♫ ♫♪♪ Upp och ner, ner och upp ♫ ♫♪♪ 

Det tycks som om den sången var signaturmelodin för Amas födelsedag i år.

Gomorron!

44 Responses to Cehegín, del 1

  1. Znogge skriver:

    Vilket toppeninlägg helt enkelt 😀 Sikta mot himlen och du när trädtopparna! Själv hade jag nog valt vilsammare aktiviteter på min dag. Ett bad i havet eller så…

    Trevlig fredag!

  2. friochlycklig skriver:

    Jag tycker att ni är jätteduktiga som går i alla dessa trappor och väl värda belöning om det så är blå cava eller lunch eller något annat. Bra jobbat! 👍🍷🌞

    • Ama de casa skriver:

      Tack – jag var själv nöjd att jag inte gav upp och vände (speciellt där på utsikten-utan-utsikt 😉 ). Men utan belöning vill jag ju inte gå 😀

  3. mamma c skriver:

    Ni har väl Stegräknaren på er….så mycket som ni traskar på.

    • Ama de casa skriver:

      Om jag har glömt stegmätaren vill jag bara gena… Utan den vill jag inte gå. Nuförtiden bor den i telefonen, så den följer liksom med ”by default”. Så ja. Stegmätaren var med 😀

  4. Inger Rozén skriver:

    Hej!Ser trångt ut.Kram,Inger

  5. Janne skriver:

    God morgon!

    Du borde vara utrustad med en höjdmätare som registrerar höjder (över havet) kontinuerligt. Tänkte direkt på Rocky när jag såg Anders på trappan. 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Goförmiddag Janne! 🙂
      Jag har en sån app i telefonen som stämmer rätt bra, faktiskt. Har kollat när vi åkt skidor och på andra ställen där det står höjdangivelser ute i terrängen 🙂 Fast kontinuerligt funkar den nog inte – man måste ta upp den och kolla själv 🙂
      Ja, visst ser han ut som en boxare! 😀

  6. skåningen skriver:

    Du har dina små knep! 🙂
    Jag får passa på att göra en massa saker medan jag kan!
    Ha en bra dag!
    Kram!

  7. Nu har jag scrollat igenom ett par inlägg, fin tur ni är ute på ! Det var väldigt vad det bar uppåt…puh. Det jobbiga när man går, är ju att det är lite drygt åt benen att gå nedför också.

    Ja men, vilket smalt hus !! kanske våningssängar, våningssoffa osv osv 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Ja, det var verkligen en fin – men intensiv – tvådagarstur 🙂 Nedför är oftast mindre ansträngande, men är det brant så är det nog så jobbigt. Tacka vet jag platten! 🙂
      Haha! En våningssoffa – en sån skulle jag vilja se 😀

  8. farfar hebbe skriver:

    Ja du,vad ska man säga,kanske det var en väldigt uppåtsträvande tillvaro ni tar er till med,många toppar men få dalar..Haé Kram.

  9. farfar hebbe skriver:

    Ja ja,i brist på bröd så äter man limpa…Finns det ingen Bollnäsfil,då brukar det bli yougurt även för mig..Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Jag älskade Fjällfil med hjortron. Men det finns inte här. Finns kanske nån sorts fil i dom skandinaviska affärerna, men yoghurt går också bra 🙂
      Kram

  10. Trollet skriver:

    Grattis Ama!! Hoppas du även fick ett glas vin=) ❤

    • Ama de casa skriver:

      Tack så mycket! Många dagar kvar ännu på födelsedagsmånaden 😉
      Det kan tänkas att jag till och med fick mer än ett glas… 😀

  11. Ami skriver:

    Vilka söta små gränder! Och även söta små hus 🙂

  12. Ditte skriver:

    Extra trevligt med signaturmelodier som stämmer in på trakten där en är. Och att fira födelsedag med det där lilla extra, det gjorde du ju verkligen. Här var det ju extra av mycket.

    Trevlig fredag och tack för turen med tillhörande fina bilder.

  13. Anette skriver:

    Härligt vad mycket du blir firad, vart du än kommer.
    Passa nu på bli riktigt firad i helgen också, snart är oktober slut.

  14. Jennifer skriver:

    Men wow så fint

  15. Veiken skriver:

    Oj.oj. Var det inte bättre att ni hade lånat himlastegen. Då behöver man nog inte klättra själv. En ängel hjälper nog till och låter folk stiga av var dom vill! 🙂

  16. ogamotoga skriver:

    Jösses! Jag som piper över backen utanför oss … vilken kan vara dryga 50 meter 😀

  17. Biggeros skriver:

    Alltså att ni orkar gå uppför så många trappor. Leder det någonstans denna gång…..
    Nu får ni nog gå uppför den andra sockertoppen🤗
    Alltså toppen av ett inlägg….
    Åh, det finns så mycket vyer att ta kort på. Även det ”smala huset”…😆😉😀
    Hur möblerar man…kan man bo så smalt?
    Trevlig fredag!

    • Ama de casa skriver:

      Det är (oftast) väldigt fina ställen dom där backiga, och det underlättar att gå där då där är fint. En annan sak som underlättar är att det som regel finns vattenhål utefter vägen 😉

      Tack – och ha en braig lördag! 🙂

  18. BP skriver:

    Antar att ni var aningen svettiga efter den stigningen, men dina foton är helt enastående. Med andra ord så är det alltså extremt nyttig med produktiva andningspauser.
    Gillade det konstiga rosa huset och kabelspaghettin framför på masten där. Fotot med utsikten och de helt underbara hustaken älskar jag! Sedan gillar jag också de två sista bilderna. Bra jobbat där!!!

    • Ama de casa skriver:

      Det var en ganska varm dag, men det fläktade skönt där uppe på toppen 🙂
      När jag går uppför har jag en tendens att sikta lääänge med kameran – man får liksom en längre återhämtningstid då 😀
      Kabelhärvor slutar aldrig att fascinera 🙂
      Tack så mycket!

  19. Går ni nånsin nerför? 😉

  20. Du/ni har visst trappat upp en gång till? Du har det bra, som har Anders som ställer upp framför kameran till nöje för dig och för oss.

    Kram/Gilla

  21. ullie skriver:

    alltså så himla vackert o ja hade gärna gått där men ja är osäker m´på mina knä me alla trappor att ni orkar
    fin dag i morgon kramar

  22. Susjos skriver:

    Snacka om motion, på självaste födelsedagen och allt! Snart är du ledare på F&S!!!!

Kommentera

