Santuario Virgen de la Esperanza

 

Vi hade lyckats knipa åt oss en parkering där på slutet i förra inlägget.

Vad var det vi skulle kolla in där då?

Jo det här:

1

Santuario Virgen de la Esperanza.

2

Där hade dom skitfina toaletter, men dom sket vi i.

2b

Dom hade även fritt wiffi, men det struntade vi också i.

3

Eller nåja. Struntade nästan i, i alla fall.

4

Det vi hade kommit för att kolla in var detta.

5

Den coola kyrkan som låg insprängd i berget.

6

Den var läcker på insidan också.

Men vi tyckte inte att dom riktigt levde som dom lärde…

7

Var det inte Jesus själv som drev ut månglarna ur templet? Den där delen av byggnaden som Stalkern spionerar in i är en souveniraffär.

Och ni ser där ovanför också va?

Okej. Dags att zooma igen.

8

Dom litade tydligen inte helt på Guds försyn, utan hade nätat in hela berget ovanför byggnaden. Det senare var dock Ama väldigt tacksam för.

Hur som helst:

9

Byggnaden var precis hur häftig som helst.

Sen trappade vi upp. Längst där ute till höger kunde man nämligen göra det.

Gomorron!

60 Responses to Santuario Virgen de la Esperanza

  1. "LillaSyster" skriver:

    Magnifik byggnad. Vilket arbete =) Ha en fin onsdag. Kram

  2. mamma c skriver:

    Den där kyrkan var häftig…..blev det en Borg….efter trappstegen 😉

    • Ama de casa skriver:

      Kyrkan var urläcker! Låg himla fint insprängd där i berget 🙂
      Borg… Ja, man vet inte så noga vad som finns där efter trappen… 😀

  3. friochlycklig skriver:

    Du kommer med härliga restips. Fin plats det där. 😊👍

    • Ama de casa skriver:

      Anders är en fena på att hitta roliga ställen att åka till. Just dom här två (Calasparra och Cehegín) finns i Amigos vinterguide, fast det såg vi först senare 🙂
      Det var jättefint!

  4. Geddfish skriver:

    Oh, vad underbart! 😀 Jag njuter av ditt ögongodis!
    Finns säkert något mer spännande bak hörnet 😀 Ama Borg, eller så…
    Finfin onsdag 💛

  5. Ditte skriver:

    ”Den som söker, den finner” och här stämde ju detta verkligen. Lste faktiskt om både Calasparra och Cehegin i Amigos vinterexemplar. Men hade glömt bort det. Bra med fina och trevliga påminnelser.

    Inte var det heller någon rusning till kyrkan när ni var där så fint att kunna ha den i princio för er själva.

    Trevlig onsdag!

    • Ama de casa skriver:

      Det fanns många braiga tips i den, både såna som vi besökt och inte besökt. Ska kolla upp lite mer tips där, tror jag 🙂

      Vi var väldigt tidigt ute, hade mycket på agendan den dan. Såg bara till städpersonalen, typ 🙂

      Tack detsamma!

  6. farfar hebbe skriver:

    Oj vilket fantastiskt byggnadsverk,imponerande,,även nätet måste väl ha en funktion,må man väl tro,eller tro o tro,det gör man kanske bäst inne i berget..Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Den var riktigt fin den kyrkan 🙂
      Nätet ska nog skydda mot oönskade stenar i skalle OCH ge en kontakt med omvärlden. Det senare handlar mer om internätet då 😉
      Kram

  7. farfar hebbe skriver:

    Här är det en jättefin höstdag,strålande sol,men bara +6,1 grader..Är bortbjuden på mat idag,,Höstgryta på vildsvinskött,ska bli spännande,har aldrig ätit vildsvin förr.Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Här är det fortfarande molnigt, men uppehåll. 23 grader nu.
      Lät spännande! Vildsvin är gott! Det första vildsvin jag smakade på hette Gusten 😉
      Kram

  8. Znogge skriver:

    Vilken häftig kyrka! Fantastiskt imponerande 😀

    God onsdag!

  9. Inger Rozén skriver:

    Hej!Dom hade blivit insprerade av en annan stenstad.Petra.
    Kram,Innger

  10. Fia skriver:

    Åh så häftigt! Är detta i Cehegin? Får kolla Mas Amogostidningen igen, vi är nu på kontoret😃

  11. Robert skriver:

    Kanske att Stalkern kan driva ut månglarna ur templet? 😉

    Goförmiddag! 😀

  12. åsa i åsele skriver:

    Mäktig byggnad,
    väldans jobb att mejsla ut en kyrka som låg där gömt i berget 🙂

    Tack för tumhållning ❤

    Efter kl 13 ska jag på apoteket å hämta ut ny Bullen medicin,
    han har nämligen fått prostata-bekymmer 😦 det kan det som gjort att han varit konstig å sjuk på ett annorlunda sätt senaste veckorna.

    • Ama de casa skriver:

      Den var väldigt fin, faktiskt 🙂

      Vad skönt ändå att det finns hjälp att få – hoppas medicineringen gör att Bullen blir sitt vanliga jag igen 🙂

  13. annettejuhlin skriver:

    Wow! Ni får verkligen uppleva så mycket spännande 🙂 Vilken byggnad!

  14. Trollet skriver:

    men så läcker!

  15. Ami skriver:

    Vilken imponerande kyrka!
    Kram och tack för igår!

  16. Lena i Wales skriver:

    Wow, vilket ställe!

  17. skåningen skriver:

    det sägs att den som söker finner!!!
    S…Håller helt med dig självupptagna och otacksamma människor ska man välja bort!
    Kramen!

  18. Helt fantastiskt fin kyrka!! Dit skulle jag vilja åka nästa gång!… med risk för att få en sten i huvet kanske 🙂

  19. BP skriver:

    Det var verkligen världens coolaste kyrka, troligen i dubbel bemärkelse dessutom. Den kyrkan måste ha varit ”förebild” Temppeliaukio kyrkan i Helsingfors.

    • Ama de casa skriver:

      Du har rätt med det där coola i dubbel bemärkelse. I alla fall då när vi var där i ottan 🙂
      Jag kände inte igen namnet på den där kyrkan i Helsingfors, men när jag googlade såg jag att vi faktiskt har varit där. På 80-talet nån gång, tror jag 🙂

  20. Janne skriver:

    Vilken mäktig kyrka! Kom att tänka på den i Helsingfors som också ligger i ett berg. När vi var där, övade en gosskör. Det var så vackert att vi grät men det gick över ganska snabbt. 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Tur att ni inte behövde gråta så länge, fast det måste ha varit vackert.
      Jag grät lite när vi såg sängknopparna i Wien (heter nåt i stil med sängerkaben?) men det berodde mest på att jag kände mig lurad. Haha! Vi fick sitta i nåt avlägset hörn i kyrkan och se smågrabbarna på en urusel TV-skärm. Den enda uppmärksamhet vi fick var när dom skulle ta upp kollekten. Då kryllade det helt plötsligt av präster i vårt lilla prång. Men jag vägrade! Hade redan fått betala alltför mycket för det spektaklet 😀

  21. yfronten skriver:

    Jättefascinerande med byggnader i berg! När jag var tolv sov vi i en grotta i Skånes djurpark och det tyckte jag var spännande även fast själva rummet såg helt vanligt ut. 🙂

  22. Lena & Jan skriver:

    Wouw, finner inte ord så storslaget 🙂

  23. kajsalisasblogg skriver:

    Kul arkitektur, bo i ett berg vore häftigt. Sen en kul ordvits. Kiss och bajshumor fungerar alltid 🙂

  24. ullie skriver:

    åhh nej men vilka bilder du bjuder på såå vackert som alltid helt klart ett besök förstår ja kram kram

  25. BP skriver:

    Svar: Men tjejen, det var ju DU som tipsade mig om den där sökfunktionen. Å den utnyttjade jag. Men bilderna hade liksom förminskats i blogspot och passade inte. Dessutom gillar jag inte att repetera foton, men jag hittade ju iaf ett vettigt inlägg som jag länkade till. Allt tack vare dig och tipset om den där sökfunktionen;-)

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Ja, där ser man. Missade ditt lilla ”här” där och att det länkade till ett av inläggen 🙂
      I wordpress kan man länka direkt till bilden som man använt tidigare så det blir precis samma som i det gamla inlägget vilket är bra.
      Jag tycker precis som du om att ha bilder som jag inte använt förut, men när det var himla länge sen en bild användes kan jag köra återvinning. Tror inte att alla läsare kanske är fullt så minnesgoda som du 😉 Sen kan dom bilderna ha ett speciellt syfte också, och då får dom vara med igen 😀

  26. Anette skriver:

    Smart att nyttja berget och bara behöva bygga framsidan på kyrkan.
    Och vilket läckert resultat.

  27. Mona Wejernvik skriver:

    Vilken fantastisk byggnation! Skulle gärna se den! Vi var i grottfolkets dal på GC och det var också en upplevelse. kramiz

    • Ama de casa skriver:

      Har varit en hel del på GC, men det var länge sen. Kan inte påminna mig om att jag besökt grottfolkets dal där? Snart dags för ett återbesökt till den ön tror jag 🙂
      Kram

Kommentera

