En självguidad tur i Calasparra, del 1

 

I Calasparra inledde vi med att gå till turistinformationen. Där fick vi en braig karta med en inbyggd självguidad tur. Ni vet, en sån där karta med en föreslagen promenadväg i stan. Perfekt! Då slipper man irra runt på eget bevåg. Alltid trevligt när nån annan tar besluten om vägval.

Ama har tyvärr ingen bild på själva kartan…

0

… men det här är den fina innergården som turistinformationen delade med rismuseet.

0b

Calasparra är nämligen känt för sitt utomordentligt fina ris. Ama trodde förut i sin enfald att ris bara odlades i Indien och andra länder långt borta i Asien och blev mäkta förvånad när hon första gången såg risodlingar runt ikring Valencia.

Museet struntade vi i – alltför fint väder för att hålla till inomhus – så vi gav oss ut på gatorna med kartan i högsta hugg.

1

Det började rätt platt och bra. Ama tycker mest om att gå på platten.

2

Vi kom ut på ett trevligt torg, men där började det luta. Ni ser väl?

3

Anders försökte hjälpa till med att räta upp den där lutande stolpen, men förgäves. Så vi gick vidare.

4

Då började hela stan att luta. Uppför. Såklart.

5

Det gick uppför och uppför, så det var vi också tvungna att göra. Ama började ångra att hon inte valde svalkan och plattheten inne på saltmuseet istället.

6

Men man fick trots allt en ganska fin utsikt över stan där uppifrån. (Tips: Stanna och fota = stanna och hämta andan).

Sen blev Ama riktigt lycklig!

7

Kolla! Infart förbjuden… Och just då när man kunde se den där borgen ganska tydligt i bakgrunden. Vilken otur, Anders!!! Verkligen otur…

Men sen vet Ama inte riktigt vad som hände…

8

… för helt plötsligt stod hon där på andra sidan bommen. Anders påstod att den där skylten bara gällde bilar? Lättlurad… Ama är lättlurad.

9

Vi fortsatte att gå. Uppför – vad annars?

Och sen:

10

Hoppas, hoppas, HOPPAS att Anders var så bländad av solen att han inte såg vad som lurade där uppe på klippan…

”Spännande” fortsättning följer! (Fast det kanske ni anade redan när ni såg ”del 1” i rubriken?)

Gomorron!

30 Responses to En självguidad tur i Calasparra, del 1

  1. Vilken vacker utsikt! Tack för att du upplyste om risodlingar i Spania…det hade jag ingen aaning om heller 🙂
    Jag kan nästan inte vänta tills vi får veta vem som lurade honom 😀
    Härlig fredag till Er!

    • Ama de casa skriver:

      Jag har så dålig kondis så vi har nu MASSOR av bilder på den där utsikten… 😉

      Visst blir man förvånad över det där mer risodlingar i Spanien? Jag blev det verkligen. Känns inte som rätt klimat här, men å andra sidan är jag inte sådär jätteinsatt i hur man odlar ris. Vet bara att det behövs mängder med vatten, och vattenbufflar. Fast det där sista kanske man kan lösa med traktorer? 😉

      Tack detsamma!

  2. Nämen 😀
    Först? Sover alla ?
    😀

  3. Haha, ni med era uppförsbackar, utsikter och borgar. Trevlig fredag!

  4. Mamma C skriver:

    Hade jag ingen aning om att det fanns risodlingar i Spanien. Ska bli spännande att se utsikten från Borgen 😉

  5. friochlycklig skriver:

    Ama: den eviga anarkisten. 😲😊

  6. kajsalisasblogg skriver:

    Skönt att få se lite blå himmel.

  7. Inger Rozén skriver:

    Hej!
    Hör du du!Han visste säkert vad som fanns!Hi hi!Kram,Inger

  8. Ami skriver:

    Jag visste inte heller att de odlade ris här i Spanien 🙂

  9. Ditte skriver:

    Jättetrevligt att få komma till Calasparra! Och fina promenader gillas högt. Högt blev det ju också- Tack för turen och fina bilder. Hoppas på mer….

    • Ama de casa skriver:

      Det kan mycket väl tänkas komma en spännande fortsättning… 😉

      Hmm… Nästa gång ska nog jag bestämma vart vi ska åka. Till nåt platt ställe… 😉

  10. farfar hebbe skriver:

    Härlig början på er promenad..slutet verkar aningen jobbigt,,vart tog devisen ”Våga Vägra Borg” vägen..Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Ja, det kan man verkligen fråga sig… En annan fråga är hur det kan komma sig att vi alltid hamnar på ställen där det finns borgar? 😉
      Kram

  11. Fia skriver:

    Jag gillar självguidade turer med karta, man kan gena om det blir föör tradigt! Den där turen ser fin ut men jag gillar särskilt den inledande innergården! Och utsikten över staden förstås. Men det lurar något ……

    • Ama de casa skriver:

      Jag gillar såna turer med – skönt att slippa fundera själv vart man vill gå. Men man får INTE gena! I alla fall inte ifall man har stegmätaren med sig 😉
      Innergården var himla fin, men utsikten var nog bäst – för den fotade jag måååånga gånger 😀

  12. skåningen skriver:

    oj oj Backe upp och backe ner ,ni håller er i trim…!!Vacker utsikt!

    SV..Ulla och jag har en diskussion om hon ska få ligga hos mig.
    Jag sa till henne ska du ligga hos mig så är det viktigt att inte ta med fästingar och loppor och att inte snarka.
    Vi får väl se hur det blir,hon har en mjuk fin säng själv,
    Ha en bra dag! Kram!

  13. åsa i åsele skriver:

    Risodlingar i Spanien… aldrig sluta förvånas, mitt nya motto 😉
    Trodde i mitt enfald att ris odlades i översvämmade områden, typ Kina… har ju sett bilder på risodlingar därifrån många gånger på tv.

    Utsikten YES jag förstår promenaden… även om målet lär vara annat än just utsikten 🙂

    svar Jo men yes, inga promenader utan kamera, runkeeper och under 20 minuter räknas, så det blir väldigt få promenader då regnet mestadels vräker ner och omöjliggör kamera användning.

    • Ama de casa skriver:

      Visst blir man förvånad! Men det är nog inte sista gången man blir det… 😉

      Trist med det dumma vädret, hoppas den fortsatta hösten visar sig från en bättre sida 🙂

  14. BP skriver:

    Risodingar i Spanien, det var nå’t helt nytt för mig!!! Där ser man!
    Visste väl att ni på ett eller annat sätt skulle besöka borgen;-) Å jag gör som du, jag återhämtar mig genom att fota bloggfoder;-)

    • Ama de casa skriver:

      Jag blev också förvånad. Tänkte mig att alla risodlingar höll till i bortre Asien nånstans…
      Borgen… Ja, såklart att det fanns en borg! Det var ju Anders som hittade den där trevliga stan (byn?) 😀
      Innan internet, ja innan bloggen i alla fall, så var vi i Kanada på hösten och vandrade (små dagsturer). På den tiden var filmen dyr, så då valde jag att hitta löv istället.
      – Kolla här! Vilket VACKERT blad!
      Dom finns på tavlor på väggen i garaget nu. Man måste anpassa sig efter vad för sorts ursäkter som finns för att pausa 😀

  15. Lena & Jan skriver:

    Aj, aj se upp för topptorn fredag 13:e 👹 nä, tror ej på skrock ☺️Risodling i Spanien, hm ska testa min geografikunskap sen skolåren; Odlas Sp. riset möjligen på samma breddgrad som Po området i Italien? i s f kan vi anta att Medelhavet har varit rejält större låångt före vi var födda :-0 Risodlings frågan om Italien hade jag rätt på skolprovet! Hur fasen det nu sitter kvar i skallen efter såå många år, häpp, knäppt 🙄🎓 måste ha fått för mkt. av den Sp. glödheta solen idag 🌞

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Jag är inte så skrockfull heller, men vissa grejer kan man inte låta bli (tvi, tvi, tvi, till exempel, när en svart katt passerar gatan 😉 ).
      Oj… Hade inte den minsta aning om att det fanns risodlingar i Europa överhuvudtaget innan jag såg dom runt Valencia… Men duktigt av dig att klara det på provet! Vissa saker fastnar helt klart – både då och nu 😀

Kommentera

