♫ ♫♪♪ Nu har vi ljus… ♫ ♫♪♪

 

♫ ♫♪♪ … här i vårt hus ♫ ♫♪♪

♫ ♫♪♪ Julen är kommen… ♫ ♫♪♪

Nej, det där sista är inte med sanningen överensstämmande. Däremot det första.

Julen är alltså inte kommen, men vi är hemkomna från vår lilla tvådagarsresa. Eftersom resan inleddes med ett besök på IKEA, så stämmer inledningen.

Vad vi dock inte tänkte på var detta:

1

Ljusförrådet i lådan uppe i lägenheten var ganska stort redan innan.

Men det gör inget, vi får helt enkelt förvara nyinköpen i garaget.

Men hoppsan då!

2

Så tänkte vi visst förra gången vi var till IKEA också. Nyinköpen finns i backen där på golvet, medan förra turens överskott finns där i backen ovanför.

Kanske liiite överdriven mängd med ljus? Speciellt med tanke på att det fortfarande är på tok för varmt för att elda ljus på kvällarna.

Undrar om Ama kommer att minnas detta inlägg nästa gång vi råkar passera IKEA? Troligen inte…

En annan sak som Ama undrar över när det gäller IKEA, det är precis HUR trötta dom där namnsättarna till varenda liten pinal måste vara? Jamen liksom… Namn på minsta lilla kryddmått? Nån måtta måste det väl ändå vara.

Fast det måste man ändå ge dom:

3

Ibland slår dom verkligen huvudet på spiken.

Ha en riktigt fin kväller!

40 Responses to ♫ ♫♪♪ Nu har vi ljus… ♫ ♫♪♪

  1. åsa i åsele skriver:

    Ljus i vårt hus 🙂

    Här hos mig är ljus en nödvändighet, ett ljus i mörkret 🙂

  2. Yvonne skriver:

    Ha,ha, känner igen det där med ljus, har också så mycket av den varan så jag kan snart ”öppna eget”, likaså servietter 🙂 . Försöker komma ihåg att vissa saker finns det gott om, men så ramlar man dit varje gång . Nå, nu ska vi ju åka hem imorgon och där är det baske mig inte för varmt att tända ljus, så jag får väl börja beta av lagret där hemma också.

    Ha en fortsatt fin torsdag och födelsedagsmånad, än är det ju måååånga dagar kvar för dig att fira

    • Ama de casa skriver:

      Jag hade faktiskt ingen aning om lagret som fanns i garaget, var ett tag sen det var aktuellt med att elda ljus här. När det gäller servetter så använder jag dom där fina vita servetterna som finns på rulle. Hushållspapper, alltså 😉
      Du får åka på IKEA hemmavid nu då och hamstra lite fler ljus 😀
      Tack, och ha en fin hemresa!

  3. Tomtan skriver:

    De snöar i Härjedalen 🤗🤗🤗🤗

  4. Biggeros skriver:

    Groggy på en vinöppnare😄😃😅
    Ibland kan det vara nog att namnge den lilla minsta detaljen….men groggy….
    Jag vet precis hur du känner det att hamstra värmeljus….än så länge behövs de inte. Ibland blir jag avis på de som tänder alla dessa ljus Inder höstens mörker……eller…..nee

    • Ama de casa skriver:

      Jag tycker att groggy var ett bra namn 😀
      Man kanske kan köra AC-n så det går att börja elda ljusen på kvällarna? Eller så är det bättre att helt enkelt vänta ett litet tag till 🙂

  5. farfar hebbe skriver:

    Tackar,,som självlärd matlagare kan man ju göra precis som man vill..Haé Kram.

  6. BP skriver:

    Det ljusförrådet räcker nog livet ut, så det borde du nog komma ihåg vid kommande besök hos IKEA. Å Groggy – hahaha, det var ett fyndigt namn, även om vin inte är en grog, men man kan ju bli ganska groggy av för mycket vin också;-)

    • Ama de casa skriver:

      Jag är rädd att jag inte kommer att kunna låta bli att köpa ljus, det finns ju andra sorter också… 😉 Men nog kommer dom där ljusen att räcka ett tag i alla fall.
      Visst kan man bli groggy av vin även om det inte är en grogg 😀

  7. gunnardeckare skriver:

    Ha,ha Groggy var ett bra namn. Ljus kan man aldrig få för många av

  8. Mariama skriver:

    Ljus kan man ALDRIG få för många av , lyser upp er väg och tillvaron 🤔 näe bara lyser upp räcker nog 😀

  9. yfronten skriver:

    Haha, jag brukar förbjuda mig själv att köpa ljus på IKEA, men sedan slinker det alltid med några doftljus eller så ändå. Och servetter. Min bror brukar köpa grenuttag, alla har något de inte kan låta bli på IKEA!

  10. åsa i åsele skriver:

    svar Jag tar hellre snö än regn, förutom då jag ska åka/köra bil för då är regn lite bättre… om det nu inte fryser på… då vill jag helst icke vara ute med bilen.

    Nu har jag tänt ljus, tre i tvrummet ett i köket å ett i badrummet 🙂 har ju lyktor så de får brinna även om jag icke är närvarande.
    Eller jag går ju inte hemifrån å har tända ljus.

    • Ama de casa skriver:

      Snö som ligger kvar är helt klart bättre än regn. Men den behöver inte lägga sig så himla tidigt, och sen kunde den även undvika vägarna, men det är kanske inte så enkelt att få till…
      Jag eldar också värmeljus i lyktor – inte lika farligt att vända ryggen till dom. Men självklart släcker man ljusen när man lämnar huset.

  11. Inger Rozén skriver:

    Hej!Något namn ,ed Ernst?Han har jobbat på Ikea.Här i Örebro-Kram.IngerPs.Därför gillar han inte röda julkulor!

  12. "LillaSyster" skriver:

    Du får har en liten lykta på balkongen och tända ljus i om kvällen, för mörkt är det nu. Idag skymde det redan vid 18- tiden och regn och den där blåsten……. den möblerar om en hel del. Får väl gå på uppsamlingsheat imorgon. Kram ps det bästa med ljuslagret är att det inte äter bröd =)

    • Ama de casa skriver:

      Jag har en sån liten röd lykta, men den bor nog i julkartongen?
      Trist att det bara blir mörkare och mörkare nu. Det blir det även här, men inte samma mörker som det blir uppe i norr.
      Hoppas du hittar alla grejer som blåst runt!
      Kram

  13. Ruth i Virginia skriver:

    Eftersom marknaden har flyttat, finns det ju plats för ett bord
    utanför garaget för Ama att sälja svenska ljus. Bara ett förslag!
    Tror det är marknadsdag i morron.

    • Ama de casa skriver:

      Åhå! Smart där Ruth! Jag kan nog sälja både ljus och felköpslampor som vi har en full låda av där nere i garaget också 🙂
      Jag tror också att det är marknadsdag idag. Men helt säker kan jag inte vara nuförtiden… 😉

  14. surridurr skriver:

    Fniss, känner så väl igen mig själv. Småhandlar sånt som jag tror blir bra att ha, som t ex ljus, och när jag kommer hem visar förråden att så har jag redan tänkt massor av gånger…. Däremot tänker jag varje år att det är NU jag ska planera och börja handla julklapparna. Men så blir det aldrig…..utan det blir panikhandling de sista dagarna före jul i en enormt stressig miljö!
    Tänk att man aldrig lär sig!
    Kramis
    PS Ta och tänd lite ljus nu under den mörka hösten också

    • Ama de casa skriver:

      Visst är det konstigt att vissa saker bara blir fler och fler i förråden? Man borde minnas bättre… 😉
      Julklapparna är jag redan klar med. Det går fort varje år, eftersom vi inte har några julklappar alls. Sååå skönt! 🙂
      Än är det för varmt på kvällarna för att tända ljus, men snart så…
      Kram

  15. ullie skriver:

    jodå här har julen kommit på både ike rust o jysk höll på när ja va där här om dagen . Bra att fylla på sina ljusbehov lite måste ja me göra nu det börjar eka tomt här
    önskar dej en jätte fin fredag kram

  16. Susjos skriver:

    Äsch, missade jag din födelsedag!!!!!!! STORT GRATTIS I EFTERSKOTT!!! Visste att det var nånstans i dagarna du fyllde år!!!!
    Hipp Hipp HURRA!!! Vi fortsätter fira hela oktober, gillar verkligen det upplägget!!!! Kram och Hurra igen!!!!

    • Ama de casa skriver:

      Stort TACK! Det är ju inte i efterskott heller, eftersom det är många dagar kvar på födelsedagsmånaden 😀
      Kram och grattis till dig med! 🙂

  17. Leffe skriver:

    Gomorron Ama! Tack det där kändes bra, jag var orolig för att det bara var Karlsson som samlade på värmeljus från IKEA, men nu vet jag att det är fler som har samma problem. 😀
    Vi kanske ska träffas en kväll i höstmörkret och bränna värmeljus?? 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Leffe! 🙂
      Haha! Vi är nog rätt många i ljussamlarklubben 😀 Klart vi måste träffas och bränna ljus! Så vi får åka till IKEA nån gång snart igen och fylla på förråden 😉

  18. Znogge skriver:

    Ljus brukar vara ett standardinköp på IKEA. Trots att vi bor så nära är vi dock sällan där…

    God fredag!

    • Ama de casa skriver:

      Jag tror inte att det går att lämna IKEA utan minst ett paket med ljus. Gärna fler än så (helt uppenbart… 😉 ).

      Tack detsamma!

  19. 😀 Har också ett ljus&servettskåp 😀 Ha..ha..ja, det har nog snurrat till lite där!

    Sv; Förra gången lyckades min mor göra oss andra oroliga, så vi satte vakterna på att söka efter henne i 2 tim, innan gubben hittade henne vid bilen, på parkeringen, i ösregnet 😀 Ändå hade vi kommit överens om att inte lämna byggnaden! 😀 😀
    (kan själv… ta egna beslut)

    • Ama de casa skriver:

      Oj! Vad hemskt det måste ha varit att tappa bort mamsen sådär! Skönt att hon kom till rätta i alla fall.
      Dom borde kanske ha nåt ställe där man kan lämna in föräldrar också, och inte bara barnförvaring 😉

    • Ha..ha..ja, 😀 precis.. men det finns en informationsdisk där allehanda borttappade saker/personer ropas upp (har man lämnat byggnaden hör man ju inte :D)… hon blev väl lite skraj och ville väl inte hamna i den situationen igen. Så här efteråt har vi skrattat mycket åt det 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Det är ju kul när man både lär sig något och kan skratta åt det. I efterhand då. Just då och där var det nog lätt att hålla sig för skratt… 🙂

Kommentera

