Att helga vilodagen…

 

… är viktigt, så det gjorde vi även idag.

Det gäller att passa på när det är en röd dag – idag firas nämligen Valenciadagen, en regional helgdag här i våra trakter.

1

Det var många som passade på att vila på stranden.

2

En del hade fixat sig ett tältläger att vila under.

Vi fortsatte mot piren, och apropå tältläger:

3

Vad är det här?

4

Jo, nu börjar dom vara helt klara inför majfesten som drar igång imorgon.

5

I och för sig kallar dom den för Feria de Sevillianas nuförtiden, men alla vet att det egentligen är en ”något” försenad Feria de Mayo.

Dom börjar alltså vara klara…

6

… men ännu har dom inte sopat upp resterna från lampbytet häromdagen.

7

Vi gick längst ut på piren.

Det kan tyckas ödsligt på piren, men det finns mycket att kolla på även där.

8

Som till exempel den här snitsiga wakeboardåkaren. Det där ska nog Ama prova på nån dag, men idag skulle hon ju faktiskt helga vilodagen och det där såg inte särskilt vilsamt ut.

Vi såg även en ny (för oss i alla fall) restaurang som öppnat där ute i nya marinan:

9

Ama slår till med en vild gissning på att den där restaurangen kanske är i svensk regi? Undrar om priserna på dryckerna ligger på samma nivå som på Systembolaget i Sverige? Här chansar Ama på: Nej.

Måste nog undersöka det nån dag.

Hur har er vilodag sett ut?

30 Responses to Att helga vilodagen…

  1. "LillaSyster" skriver:

    Det var ju ett fyndigt namn på en bar i Spanien, varje svensk kommer ju garanterat att gå in där och koll priserna i alla fall! Vad soligt och härligt ni verkar att ha det här är blåst och regn om vartannat. Ja, ja det kalls höst och det är inte min favorit och det som komma skall är jag absolut inget fan av. Ha det gott! Kram

    • Ama de casa skriver:

      Ja, visst var det ett namn som varje svensk kommer att reagera på 🙂
      Vi har både soligt och varmt ännu. Lite mer blåst skulle faktiskt inte skada, men snart kommer nog höststormarna som gör att jag kommer att ångra början av den här meningen 🙂
      Hoppas du får en lååång och fin höst!
      Kram och tack detsamma!

  2. Inger Rozén skriver:

    Hej!Så härliga bilder.kram,Inger

  3. Yvonne skriver:

    Vilodag? Det glömde jag bort, iofs har jag nog inte slitit speciellt hårt idag när jag tänker efter. Några maskiner tvätt, handla på Carrefour (vilket var en prövning pg av miljoner människor), sen blir det nog bara att laga middag, så jag kan nog säga att jag helgat vilodagen.

    • Ama de casa skriver:

      Jag märkte det när affärerna var stängda. Tur att jag inte hade tagit ut mig alltför mycket innan dess! 😉
      Alla samlades väl på Carrefour då dom flesta andra var stängda idag och det är extra mycket folk här eftersom det är två röda dagar i den här veckan.
      Här hör jag hackande ljud från köket… Så det blir nog nåt att tugga på här också 🙂

  4. BP skriver:

    System Bolaget – errmmhh, felstavat!!! Du måste bara kolla om den restaurangen drivs av en svensk. Om ja, så valde han kanse särstavningen och den snarlika logotypen för Systembolaget med avsikt – det där med rättigheter och varumärken är ju lite känslig;-)

    Ja tänk om vi hade så här många vilodagar i Sverige som du/ni har i Spanien. Avis! Å jag har inte vilat alls idag, trots tredje dagen i sträck med ösregn.

    • Ama de casa skriver:

      Inte felstavat – sär skrivet! 😀
      Jag tror att det är en medveten look-alike. Men jag får nog kolla det lite noggrannare. Dom drog i alla fall åt sig min uppmärksamhet 🙂

      Vi har nog ett något bättre väder här just nu. Åk till Benidorm igen, vettja! 🙂

  5. Ruth i Virginia skriver:

    Columbus Day i dag – en del har ledigt, en del inte.
    Eftersom Columbus rykte har gått nedåt på sistone, kallas
    dagen också ”Indigenous Peoples Day”, dvs. USAs indianer,
    som ju blev totaled ”screwed” av Columbus och årföljande européer.

    (den där piren ser verkligen lång ut – och inga buskar och träd) 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Jag tycker det är tragiskt när dom pratar om hur många år ”Amerika” är… Spanjorerna kom verkligen dit och bara tog för sig.

      Men jag älskar att åka till USA och åka runt där, och inte minst att våldgästa dig i Virginia – jag har nog lärt mig en del av spanjorernas sätt sen vi flyttade hit 😉

      Kram på dig, Ruth – och hälsa Ingrid som har namnsdag idag!

  6. Veiken skriver:

    Tänk på vilodagen heter det ju. Jag tänker och tänker varenda söndag. Då har jag gjort mitt! Klart att du ska gå på Systembolaget någon dag! 😉

  7. Znogge skriver:

    Allt annat än vilsam kan jag säga! Full rulle i gruvan men det var väl inte helt oväntat… Systembolaget måste du bara testa 😀

    • Ama de casa skriver:

      Ajdå… Jobbigt när det är full rulle på ett sånt vis… Men du verkar ha överlevt i alla fall. Hoppas läget bättrar sig…
      Ska Absolut testa Systembolaget nån dag. Undrar om dom har Absolut? 😉

  8. Sussi skriver:

    Ja verkligen otur att det var vilodag, för annars hade du ju verkligen åkt wakeboard, absolut alltså haha
    Systembolaget lät ju spännande 😉

  9. åsa i åsele skriver:

    System Bolaget… ja Systembolaget lär vara namnskyddat 🙂
    Vilodagen var väl igår… ja i alla fall på mina breddgrader 😉
    Hur som haver så har jag haft ännu en umgåsdag då jag både bjudit C på middag å druckit kaffe hos mina föräldrar, samt kört omkring Elin både hit å dit å från 😉
    Vädret är bättre hos Dig än hos mig… tyvärr.

    • Ama de casa skriver:

      Eller så är det nån som verkligen gillar sär skrivning 😉
      Umgåsdagar låter verkligen trevligt!
      Hoppas att vädret hos dig ordnar till sig så ni får riktigt fina dagar!

  10. yfronten skriver:

    Synd bara att det är en svensk med särskrivningssyndrom. Vi har förresten en pub som heter Bryggeriet, vilket är lite konstigt när de inte brygger själva.

    • Ama de casa skriver:

      Det är inte helt ovanligt med särskrivning nuförtiden. Förr om åren tror jag att det var vanligare med bindestreck?

      Dom kanske bara väntar på tillstånd att få brygga? Det får man nog inte göra hur som helst… 😉

  11. Susjos skriver:

    Sovdag för mej idag, men inte hela dagen, var ju tvungen att hasa mej iväg till jympan också…så ingen vilodag precis!
    Ska bli spännande att se vad System bolaget har att erbjuda, Absolut….hehe!!!!

    • Ama de casa skriver:

      Nej, jympa är definitivt ingen vila. Om man inte fuskar sig igenom passet vill säga, och som ledare är det nog svårt att göra det 😉

      Haha! Måste Absolut kolla upp det stället nån gång 😀

  12. Anette skriver:

    Här kommer det att vara en hel hög med helg- och vilodagar framöver så för min del är det lite action innan dess som gäller.
    Gårdagen bjöd på ett härligt besök på barnhemmet, trevlig lunch med väninna och ett hårt pass på gymmet, sen var dagen slut.
    Klart du måste kolla in Systemet, har de fast föda måntro?

    • Ama de casa skriver:

      Ja du får göra tvärt emot det där med att vila dig i form, och det var definitivt en aktiv dag för dig igår 🙂

      Jag gissar att dom har fast föda eftersom det står ”Restaurante” på skylten. Men man vet aldrig… 😉

  13. Trollet skriver:

    Varför tror Ama att den är svensk?? He he… härligt sätt att helga vilodagen!

  14. Selma skriver:

    Vilka härliga bilder 😍😍

  15. Mathilda fyllde år samma dag, så vi firade dagen med barnkalas 😊

    Kram❤️

Kommentera

