Från hav till hav

 

I förra inlägget påbörjade vi vår resa genom Panamakanalen.

Efter att ha lämnat Karibiska havet och passerat en trestegssluss hade vi hamnat i Gatún Lake.

Förra året när vi åkte i denna kanal stannade vår stora båt där, och vi fortsatte med buss och senare en mindre båt för att ta dom sista slussarna i kanalen ut till Stilla havet.

1

Den här gången fortsatte vårt kryssningsfartyg vidare över sjön och utefter kanalen.

2

Vi återsåg det ställe där vi hade hoppat på den mindre skutan ifjol. Dit till den lilla hamnen vid bautakranen hade vi tagit oss med buss förra året. Nu ”susade” vi förbi ute på vattnet.

3

Oj… En sån där låg bro igen. Vårt flaggspröt ser ut att kunna ta i där. Men det gjorde det inte. Inte den här gången heller. Känns som nån har kollat upp det där? Bortanför bron ser man att kanalen delar upp sig.

4

Till höger är den nya kanalen som öppnade ifjol. En trestegssluss. Där till vänster ser man den första av två slussar som är originalslussarna. En enkelsluss vid pilen, och en dubbel lite längre bort.

5

Nu hade vi passerat den första slussen. Den där båten i nya kanalen är kvar på en ”våning ovanför”. HA! Den skulle vi allt vinna över!

6

Vi kom fram till dubbelslussen. Två steg kvar ner till havsnivån bara. Lite trist att den ena av dom två parallella slussarna var upptagen av en båt på väg ned. Vi kunde kanske ta den andra? Det var ju en tävling på gång!

7

Nähädå. Den andra slussen var visserligen ledig, men tömd på vatten. Lite svårt att få in vår skuta där då. Men vi såg ändå att vi hade vinstchansen kvar. (Ama såg det som en extra bonus att få se hur en tom sluss ser ut – intressant!)

Fast dom verkade tycka om att ha oss i den där slussen…

8

När dom öppnade luckorna för att släppa in oss i steg två så började det skymma.

9

Som tur var så lyste månen upp vår tillvaro.

10

Väl ute från den sista slussen så skulle piloten (lotsen, alltså) släppas av båten och båtens fotografer som fotat oss vinkande passagerare från land, dom skulle ombord igen för att kunna ta nya, vackra bilder på oss passagerare.

11

I mörkret var det svårt att se huruvida det fanns nån båt kvar bland dom nya slussarna, men Ama antog att slaget var förlorat. Det såg rätt ödsligt ut där – vi hade förlorat kapptävlingen. Attans också!

12

Precis som ifjol fick vi se Amerikabron i mörker. Det var länge den enda torra, permanenta förbindelsen mellan Nord- och Sydamerika sen Panamakanalen delade landförbindelsen. Highway one går över den. Vägen som sträcker sig från Sydamerikas södra delar ända upp till Alaska. (Visst ser det ut som en startbana för flygplan där med lysena under bron? Funkar för fartyg med)

Vill man se hur den ser ut när det är ljust så kan Ama rekommendera att ta med en film hemifrån så man kan se på datorn:

13

Tadaaa! Där är den!

14

Filmen heter lämpligt nog ”Skräddaren i Panama” och är rätt bra faktiskt. Om man nu vill se Pierce Brosnan spela otrevlig för en gångs skull.

Nu har vi alltså tagit oss från hav till hav. Över Atlanten, via Karibiska havet och Panamakanalen för att ploppa ut i Stilla Havet.

Det blev nästan tidrekord för vår kanaltur. Rekordet sattes på 70-talet och löd på 2 timmar och 41 minuter. För oss tog det lite drygt 10 timmar. Ja, Ama så ju att det nästan var rekord…

Å andra sidan fick vi åka länge för pengarna. Vår transfer gick lös på 335.000. Dollar alltså. I runda slängar tre miljoner kronor.

Inte så konstigt kanske att kineserna är inne på att göra en till kanal i Nicaragua. Det är ju liksom mer än en båt som passerar per dag…

Gomorron!

26 Responses to Från hav till hav

  1. Lena skriver:

    Wow tack för begriplig beskrivning med bilder hur det ser ut o funkar däröver mellan hav till hav och hav. Rederi kostnaden var ej blygsam må jag säga :-0 Länge har man hört om utbyggnaden av Panama kanalen men inte såhär Live s a s 🙂 🙂 Forts spännande kryssning 🙂 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Nej, det är verkligen dyrt för båtarna att ta sig genom den kanalen. Men det blir nog ännu dyrare att åka runt…
      Den som klarat sig billigast undan var en kille som bara betalade 36 cent. Men det var 1926, och han simmade. Skulle inte gärna göra det då det finns krokodiler… Annars hade jag gärna simmat 😀

  2. Inger Rozén skriver:

    Är ni milionärer?Jag blir sjösjuk!Kram,Inger

    • Ama de casa skriver:

      Som tur var behövde vi inte betala hela kostnaden själva 😉 Dom tar 138 dollar per upptagen bädd på båten. För vår del ingår det i priset.
      Dom är så stabila dom här båtarna så man blir inte sjösjuk. Har varken hört om eller sett nån som mått dåligt.
      Kram

  3. farfar hebbe skriver:

    Fantastiskt bygge,denna kanal..Ja jag tror säkert sonen hittar en Pub ,om inte får han säkert hjälp av någon på Maersk huvudkontor som ligger i Maidenhead,,han blir ju hela veckan..Haé Kram.

  4. Vilken häftig resa. Jag drömmer om att åka med kryssningsfartyg någon gång i livet.

  5. Biggeros skriver:

    Jag förstod att du är på resande” båt” igen…
    Härligt att få hänga med dig och din utförliga båtresa🤗🤗Det var inte illa att slussa in så många timmar. Visst liknar bron
    en landningsbanan med alla sina spotslights=)

    • Ama de casa skriver:

      Jo, vi tuffar runt på båt igen. Det är hur trevligt som helst att resa runt på det viset 🙂
      Skulle vara kul att få se den där bron i dagsljus nån gång, men slussningen har en tendens att dra ut på tiden för oss… 🙂

  6. Znogge skriver:

    Det är som hos oss! Man passerar en kanal varje dag men slipper i alla fall slussarna. Än så länge 😉 Dessutom är vår gratis om man nöjer sig med att köra 😉 God fortsatt resa!

  7. "LillaSyster" skriver:

    Wow, vilken sluss- synd bara att du förlorade.
    Är du på jordenrunt kryssning?
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Ja, det grämer mig att jag förlorade… Men nästa gång så kanske… 😉
      Vi får i alla fall se stora delar av jorden, men mest vatten ändå 😀
      Kram

  8. åsa i åsele skriver:

    Vet Du hur man dammsuger i Lycksele?
    Man sätter tre gampojkar i en soffa å frågar ifall de vill ha en sup 😀

    Du som vet hur vi norrlänningar liksom svarar ja genom en inandning förstår ju hur kul jag tyckte detta var då jag själv läste detta i min senaste bok 🙂

  9. åsa i åsele skriver:

    Som svar på min egen kommentar i Ditt förra blogginlägg så kan jag väl säga att jag förstår att Du gärna gör om resan från ifjol å lägger till lite extra dessutom 🙂

    Jorden runt på 80 dagar… hur länge har Ni varit ute å kryssat nu?

    • Ama de casa skriver:

      Att återse ställen kombinerat med att kolla in nya är inte alls fel 🙂
      Vi gav oss av hemifrån för en dryg månad sen (6/7) och klev på båten för en knapp månad sen (10/7). Tiden har verkligen gått fort!

  10. skåningen skriver:

    WOW! Viket bygge en sluss är!
    …. Visst är det bra tips!
    Kram!

  11. torrebloggen skriver:

    Vilken häftig resa ni gör! Tack för dina fina bilder från hav til hav slussningen. Transferpengen var inte dålig den heller….
    Början resan lida mot sitt slut….
    Kram!

  12. BP skriver:

    Alltså då ni gjort en snarlik resa ifjol som jag minns mycket väl så antar jag att båten den här gången är aningen mindre än den ifjol, då ni färdades på land i stället för på vatten, eller?

    Nattbilderna är fantastiska liksom alla kranar du fångade bara sådär för mig;-)

    Dom som äger Panamakanalen måste ju vara svinrika. Ni är ju knappast det enda kryssningsfartyget som tar den vägen. Åt andra sidan kan det ju knappast passera fler en två båtar per dygn med tanke på att hela slussningen tar 10 timmar…

    • Ama de casa skriver:

      Båten är mindre än den i fjol, men den som vi åkte ifjol hade också kunnat åka hela vägen – men den ville inte 😉 Skulle liksom vidare i Karibiska havet efter Panama.
      Haha! Går liksom inte låta bli att tänka på dig när jag fotar kranar 😀
      Enligt statistiken går det 3500 båtar/år genom kanalen. Vet dock inte hur stora dom är i snitt? Nu har dom ju dubbla slussar i drift också sen ifjol somras. Hade hoppats lite på att få åka i dom nya slussarna, men dom kostar 10 dollar mer per passagerare så det kostar väl inte bolagen på sig (148 istället för 138 dollar per ”ockuperad” bädd). Å andra sidan är nog dom gamla slussarna med sina mulor charmigare 🙂

  13. kajsalisasblogg skriver:

    Kul bildserie, alla känner till kanalen men det är sällan man ser några bilder från den. Måste varit en upplevelse.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: