Skyltsöndag – lek

 

Söndag igen och dags för ännu en kombiutmaning med BP’s Skyltsöndag och Sannas Weekly Photochallenge.

Den här veckans tema är Lek.

Ingen lek direkt att greja detta då Ama på grund av det dyra wiffit inte anser sig ha tid att gå ut och kolla i det stora bildarkivet.

Men, man tager vad man haver från denna resa, så då leker vi väl på i ord och bild.

1

I Dover hade dom gjort det lite roligare för barnen att klippa sig på denna salong. En skojig bil att sitta kanske gjorde det hela till en lek? (Lägg märke till skylten (anslaget) till höger. I England (eller åtminstone i Kent) är tiggeri olagligt. Bra eller dåligt? Tja, därom tvistar många. Men det var lugnt och skönt utan tiggare överallt, det måste medges)

2

Lite roligt att skylta med sina barn där på ”lekstugan” som fanns på Lofoten.

Sen blev det svårare att hitta det där med ”lek”. Lättare med ”anti-lek”, om man så säger.

3

På båten finns det här området där barn inte får hålla till. Lite synd om dom tre barnen som vi hittills har sett här på båten…

4

Lite mer jämställt i botaniska trädgården i Tromsö. Varken barn eller vuxna får roa sig med att klättra runt på stenarna eller gå i sanden. Fast ser man på den engelska översättningen så nämns inte barnen… Förstår man inte norska så är det sannolikt fritt fram för barn att leka där.

5

Hmm… Färden sker på egen risk, och barn bör vara i sällskap med vuxna? Bör… Lite luddig regel där. Sen kan man undra ifall man skulle ta sig nedför berget där i Tromsö på den där snöskoveln? Verkar ganska vådligt för alla, barn som vuxna. Men säkert en skojig lek! (En engelskspråkig dam såg undrande ut när kortet togs. När Ama förklarade att hon som barn ofta slickade på såna där skovlar och fastnade med tungan så sa hon ett lätt ”mmmhmmm?”, och backade sakta därifrån…)

Men fanns det verkligen ingenting som barn fick göra?

6

Jaaa! En julaffär fanns det i Honningsvåg. Barn brukar ju få julklappar som dom kan leka med, eller hur?

7

Där var den! Precis bredvid Isbaren. Strategisk placering! Föräldrarna blir säkert extra givmilda efter ett tag där i baren. F’låt. Tomten blir extra givmild, såklart.

8

Ama började gå uppför trappen mot affären, och redan där såg hon den där inringade skylten. Fotoförbud. Ama fotade lite snabbt innan hon vände om. Ingen idé att offra steg för att gå upp när man inte fick fota där. Om man tittar noga på bilden finns det både ett och annat man kan leka med, trots allt.

Nej, det var ingen barnlek att få ihop till temat lek, så det blev en aning skralt och knystat. Men ett tappert försök!

Ha en fin söndagskväll!

22 Responses to Skyltsöndag – lek

  1. Inger Rozén skriver:

    goafton.Här är grått och regnigt.Kram,Inger

  2. Du klarade veckans fotouppdrag galant måste jag säga.

  3. Fia skriver:

    Jag tycker att de flesta av dina skyltar handlar om lek…till och med tomten leker tittut!
    Har även njutit av förra inlägget från Nordkap! Vi har flera husbilsvänner som säkert stått i raden av husbilar däruppe! Vi själva drog ju söderut istället!

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Tomten är ju snäll, och han hjälpte till bra även om det är juli, och inte jul 🙂
      Söderut är inte dumt det heller, hoppas ni inte har fått det alltför hett om öronen 😉

  4. Ylva skriver:

    Som sagt lättare att hitta ickelekskyltar. Idag var vi på Ullared och där har de helt finurligt placerat en fiskebutik bredvid en sexleksaksaffär och under detta en bokhandel där kvinnorna kan gå…

    • Ama de casa skriver:

      Åh… Ullared – mitt absoluta drömresmål! Undrar om jag ska kapa båten? 😉 Haha! Det var produktplacering som hette duga det 😀

  5. Geddfish skriver:

    Uppdraget slutfört och godkänt!
    Jag hoppade delen LEK denna veckan och har roat mig med att leka med mig själv. Snapchat t.ex. 😉
    Trevlig söndagskväll!

    • Ama de casa skriver:

      Tack Geddfish! 🙂
      Att leka är alltid trevligt – speciellt om man har en lekkamrat som man kommer så bra överens med 😀
      Tack detsamma!

  6. TantGlad skriver:

    Vilket underhållande inlägg . Härlig skyltning.

    Kram på dig.

  7. BP skriver:

    Du är fenomenal! Två Skyltsöndagar på raken och det från en båt, där urvalet är begränsat. Imponerande! Du slutar då aldrig att förvåna mig – positivt alltså:-)

    Tycker dina skyltar är inte ett dugg krystade utan helt perfekta till båda teman – ja, som sagt du lyckas ju alltid:-)

    Mina favon är frisörsalongen med bil för barn, det vore nå’t att introducera här tycker jag. Åsså gillar jag ”vuxenområdet” på båten. Här kommer jag osökt att tänka på vissa charterbolag som arrangerar bara resor för vuxna till garanterad barnfria hotell. Det kan jag faktiskt skriva under på;-)

    Tusen tack än en gång för fantastiskt fin skyltning för andra gången idag och att du länkade:-)

    PS. Dum fråga men varför har du inte dina bilder sparade på datorn också? Då skulle du ju spara hur mycket tid som helst att förbereda inläggen offline – typ välja bilder och skriva in texten i Word till exempel. Då blir det ju bara ”klippa ut”, ”klistra in”. Eller missar jag nå’t här?! DS.

    • Ama de casa skriver:

      Tack så mycket för dina fina ord – vad glad jag blir! 🙂
      Visst kan det vara bra med ”frizoner” men dom tre barnen som vi hittills sett har inte alls varit så störande 😉
      Det är precis så jag gör. Jobbar off-line och klipper och klistrar. Jag kopplar upp, öppnar vissa flikar och kopplar ned. Svarar på kommentarer i ett dokument vid sidan av. I ett annat dokument finns inlägget och bilderna är förminskade och klara.
      Kopplar upp – klistar in inlägget. Medan bilderna laddar upp klipper jag in svaren på kommentarerna. Publicerar inlägget, och kopplar sen ned igen.
      Idag har jag totalt gjort av med 18 minuter internettid för 2 inlägg och svar på kommentarer. Och då har internetet varit lite dumt och laddat upp bilderna långsamt. Jag har blivit en klippa på att snålsurfa 😀
      Med ”stora bildarkivet” menar jag dom drygt 80.000 bilderna jag har på nätet, det är dom jag inte kan leta bland nu. Av ren snålhet 🙂

  8. Gunilla Ljungberg skriver:

    Jag hinner inte med att skriva nåt speciellt till dina inlägg. Tiden räcker inte till. Men det ärr alltid trevligt att följa dina skriverier.

    Kram/Gilla

  9. surridurr skriver:

    Åja, barnen på Lofoten var både roligt och orgninellt, leksaksaffär lockar till lek. Samt att sitta på skolven och åka nerför en backe, ja det vill säga under förutsättning att det är snö i backen
    Tycker Ama klarade sitt uppdrag med väl godkänt.
    Kramis

  10. "LillaSyster" skriver:

    Tycker du lyckats riktigt bra! Lekstugan är så fin!
    Här får man hålla i hatten idag, himmel och pannkaka vad det blåser tur att man inte är på sjön! =) Kram

    • Ama de casa skriver:

      Här blåste det väldigt friskt igår – gungade rätt rejält. Idag verkar det mycket lugnare, tack och lov 🙂
      Håll i hatten ordentligt!
      Kram

  11. kajsalisasblogg skriver:

    Julskyltning mitt i sommaren 🙂

Kommentera

