Idag fick vi lov till att betala för oss

 

Jajjemensan.

1

Om vi tog betalvägen skulle resan ta två timmar. Utan att pröjsa skulle det bli fyra timmar. Så det var bara att bita i det sura äpplet och langa fram dom 17,50 euro som resan kostade.

Betalvägar är inte bara dyra, dom är tråkiga också.

2

Det här var en av dom skojigare synerna, och särskilt roligt är det inte med vägarbeten.

3

Vi stannade till och tittade på den vackra staden Carcassonne från en rastplats. Då blev det genast lite roligare då minnenas arkiv öppnades i huvudet och nu senare även på molnet där bilderna finns.

4

Här står Ama och Christer just utanför murarna 1999. Det var första gången vi besökte stan då vi åkte på Canal du Midi med Carina och Christer. Dom var snälla och bjöd på middag på en restaurang som hade en stjärna i Guide Michelin. Undrar just om den röda tomatfläcken som Anders lyckades skvätta på den vita väggen där finns kvar än?

5

2011 var hela skid- och båtgänget med då vi tog ännu en tur på den kanalen.

Och den resan blev ännu bättre! Inte nog med att vi hade uppgraderat oss till en betydligt finare båt…

6

… vi fick åka Lilla Tåget i Carcassonne också. WOW, liksom! Se bara hur lyckliga alla ser ut.

Men sen var det dags att stänga minnesarkivet och åka vidare på tråkvägen.

Resan var dock inte helt händelselös.

Nejdå.

7

Vi såg till exempel flera fina husbilar.

Till slut var vi framme vid målet för dagen…

8

… och nu har vi checkat in på vårt hotell här i Toulouse.

Ska strax gå ut och kolla lite mer på stan.

Ha en trevlig kväll!

44 Responses to Idag fick vi lov till att betala för oss

  1. farfar hebbe skriver:

    Ja du Ama,man undrar vilket är bäst,,2 timmar tråk,,eller 4 timmar mindre tråk..Jag tror ni valde rätt Haé Kram.

  2. skåningen skriver:

    Ni valde rätt väg!
    Naturen är finurlig och fint skapat!
    Kram!

  3. Det är ju bättre att komma fram tidigare 🙂 (you don´t have anything Tooloos)

  4. BP skriver:

    Motorvägar oavsett om det kostar pengar eller inte är skittråkiga. Men sparar man två timmars restid så är det ingenting att diskutera. Och ni ser ju sååååå mycket annat fint ändå
    Carcassone har jag också varit i för en herrans många år sedan. Gillade staden väldigt mycket. Toulouse minns jag inte om jag besökt, men du får väl fräscha upp mitt minne med dina bilder som jag ser framemot:-)

    • Ama de casa skriver:

      Javisst är motorvägar trista. Men det är trots allt bra att dom finns ibland, när alternativen är alltför segdragna.

      Carcassonne är himla fin, och en extra bonus är ju att man kan ta Lilla Tåget nerifrån kanalen så man slipper traska uppför backen 🙂

      Toulouse har jag aldrig besökt tidigare, men jag gillar även denna stad.

  5. Lena skriver:

    Frankrike är spännande men visst surt med betalvägar, vi undviker om det går men, men…ibland vill man ju komma fram liite snabbare, även om vi är något mindre än den där ‘husbilen’ som dessutom inte har en bil i garaget 🙂 😉 psst ännu ej X-tra betalning på betalvägarna 😉
    Vackra Carcassone bra fångat på bild 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Ja, ibland måste man pynta upp lite slantar för att komma fram i vettig tid. Haha! Ni borde få betala för bilen som ni smusslar med också – jag ska nog tipsa nån… 😉 😀

      Visst är det en vacker stad! Helt fantastiskt fin 🙂

  6. Ditte skriver:

    Jag tycker också att motorvägar är trista men sparar man två timmar så får det vara mödan värd- Carcassonne är vackert och här i trakterna har jag varit en del. Bra franskstudier där och trevlig ridning också.
    Välkomna till Toulose, en storstad men med mycket att se och uppleva.
    Önskar er en fin kväll.

    • Ama de casa skriver:

      Handlar det om en halvtimme eller så, så är det klart värt att undvika motorvägar (oavsett om man behöver betala eller ej). Men två timmar? Nja… Sen kan ju den längre vägen ha nåt extra sevärt också, och då är det ju värt den tiden. Men idag ansåg vi det inte vara så.
      Jag tror inte att det blir varken ridning eller franskstudier för vår del. Min skolfranska är totalt bortblåst, och jag kommunicerar på spanska med fransmännen. Helt hopplös är jag! För många gånger vet jag (dock på tok för sent) vad det (kanske) kunde ha hetat på franska 😀

      Tack detsamma!

  7. Jag tycker nog att ni gjorde rätt att välja betalningsvarianten. Ni kom ju fortare fram och summan var ju inte så stor ändå.

    Så fick ni ju se några konstiga husbilar också.

    Kram/Gilla

    • Ama de casa skriver:

      Nej, det var en överkomlig slant. Vi hade faktiskt gissat på det dubbla. Och visst är det skönt att komma fram i tid 🙂

      Sen ser man ju alltid nåt som man skulle ha missat annars 😀
      Kram

  8. åsa i åsele skriver:

    Bättre tråkigt kortare tid å betala för det än snåla å ha tråkigt längre. Å det där lilla tåget ❤

    • Ama de casa skriver:

      Precis så resonerar vi också. Fast om det inte handlar om så jättelång tid så är småvägar alltid trevligare. Tycker jag i alla fall 🙂

  9. Mias Mix skriver:

    Ja visst är det mycket roligare att åka småvägar, men ibland måste man bara transportera sig snabbt. Och lite kul fick ni ju se. Vacker stad!

    • Ama de casa skriver:

      Precis. Man får väga in tidsvinsten i det hela. Det är ju kul att komma fram i tid och kolla in själva målet ordentligare också 🙂

  10. "LillaSyster" skriver:

    Kul med lite arkivbilder! Kollade ni inte upp om fläcken var kvar=)
    Förra inlägget så galet med god mat! Ha det bra ! Kram

    • Ama de casa skriver:

      Jag var lite sugen på att åka in i stan och kolla om fläcken fanns kvar. Men Anders var nog rädd för att det kunde bli aktuellt med Lilla Tåget igen… 😉
      Franska köket är inte dumt det… 🙂
      Tack detsamma!
      Kram

  11. MariArne skriver:

    Frankrike? Är ni på väg hit? Kram M (kör och åk försiktigt)

  12. Ja, ibland är det bara att bita i det som ska bli Calvados och betala. Ni åker nästan omvänd väg mot oss när vi bilade oss nedåt.

  13. Znogge skriver:

    I vissa lägen är det värt att öppna plånboken och två timmar snabbare resväg räknas definitivt dit. Förvisso kan småvägar vara vackrare men det finns gränser… Minns när vi körde in i Italien via en gammal gränsstation i en liten byhåla. Husse knotade men vi slapp köa i fyra timmar 😀

    • Ama de casa skriver:

      Visst är det värt det ibland. Wow! Att slippa köa i fyra timmar är inte dumt det – förstår inte varför Husse knotade? Gillar han köer, eller? 😉

  14. Inger Rozén skriver:

    Goafton!Ha det så kul!Inger

  15. yfronten skriver:

    Jag har varit i Carcassone, men de bilderna finns på mina föräldrars diabilder och i album. Lilla tåget, jaaa!

    • Ama de casa skriver:

      Dom bilderna måste du definitivt scanna in – så mycket roligare att ha dom åtkomliga i datorn! 🙂

      Lilla Tåget… Undrar när jag ska få åka det på hemmaplan???

  16. annettejuhlin skriver:

    Så kul att se bilder från Frankrike 🙂 Så vackert med staden Carcassonne. Vi skall till Loiredalen och Normandie om en månad, så jag kommer att titta in här och få en försmak av mitt favoritland, Frankrike!

    • Ama de casa skriver:

      Frankrike hör till mina favoritländer också! Så mycket att göra och se av skiftande slag, och maten… Synd bara att dom pratar så konstigt 😉
      Vad trevligt att ta en tur i Loiredalen och Normandie! Atlantkusten är så fantastisk. Vi gjorde en campingsväng där på 90-talet med temat Dagen D (som övergick till vintur i Loire…). Hur bra som helst!

  17. Susjos skriver:

    Lilla tåget! Det måste du ha gillat! 🙂
    Va spännande att få se lite bilder från Toulouse! Tänker bara på Aristocats då…en av kattungarna hette väl så? Hihi…

    • Ama de casa skriver:

      Lilla Tåget var det bästa på hela den där resan! Eller kanske inte, men det var en av dom få gånger jag har fått åka det, så det har etsat sig fast i minnet 🙂
      Vi såg ”Lafayette” idag nånstans. Då tänkte jag också på Aristocats. Det var en av dom där hundarna, va? Lustigt att vi fick associationer till samma film? Den måste ha utspelat sig i dom här trakterna 😀

  18. Ruth i Virginia skriver:

    ”Spara tid” – Ett underligt uttryck. Man sparar pengar för
    nånting man vill köpa nästa vecka eller så. Och man har
    ett sparkonto. Nu sparade ni två timmar; var satte ni in dom? Timkonto? Tidskonto? Man kan ju inte ta ut dom .

    ”Tid är pengar” sägs det, men det är för folk som jobbar.
    På semester spelar det väl ingen roll – eller gör det?

    Här har vi sommar, 33C idag. Jobbade på Loftet – alltid kul.

    Har verkligen njutit av er fina resa. Pyrenéran är mäktiga,
    och dina foton A-one! Kram till er båda och god natt!

    • Ama de casa skriver:

      Jag tycker nog att man kan spara tid. Eller åtminstone inte slösa bort tiden utan använda den till nåt roligare än att exempelvis sitta och harva på en väg. Vi har inte satt in tiden, vi har växlat den kan man säga. Och jag tycker själv att växlingskursen var rätt bra 😀
      Detsamma gäller för flyg (för min del). Betalar ”gärna” lite extra för att få en snabbare rutt och slippa mellanlandningar. Men nånstans går gränsen för hur mycket den där tidsväxlingen är värd, och det får man avgöra från gång till gång.

      Tid kan visst vara pengar för alla, om du frågar mig. Som i dom två ovanstående fallen. Då en kortare tid för att komma fram blir dyrare. Men då har man köpt sig lite extra tid där på semestermålet 🙂

      Vi ska tydligen få ännu varmare idag. Jobbigt när det går över 30 grader…

      Visst är det vackra berg här i gränslandet mellan Spanien och Frankrike (och Andorra) 🙂

      Kram och gomorron, Ruth!

  19. Ruth i Virginia skriver:

    Snygg färgkombination på hotellrummet!

  20. Vart är målet, är det en tur hemåt Svedala? Kram

    • Ama de casa skriver:

      Vi sitter just och funderar över vårt nästa mål efter Toulouse, vet inte riktigt själva än. Men Svedala ligger lite för långt bort… 🙂
      Kram

  21. Lena i Wales skriver:

    Carcassonne, länge sedan jag var där. Trevligt återseende!
    Ha en fin semester!

Kommentera

