Vi tågade vidare…

 

Igår var vi synnerligen smarta!

Efter att vi ätit vår frukost och checkat ut från hotellet i Llívia så åkte vi hit:

1

Till den där källan vi hade hittat dagen innan. Där fyllde vi på en hög med vattenflaskor som vi tömt under resans gång. Där sparade vi säkert flera euro! Guuu va smart!

2

Sen gav vi oss av utefter dom vackra bergsvägarna igen.

Vi stannade till på några ställen för att sträcka på benen och beundra utsikten.

3

Här såg man vad som väntade oss där på vår nedfärd. Ama såg också nåt annat och skrek åt Anders att ge fasen i att klättra upp på den där!

4

Nere i dalen fanns en tjusig bro. På den gick tåget. Inte just då, dock, men det fanns i alla fall järnvägsräls där.

Vi tågade vidare.

5

Vi körde över järnvägen…

6

… och vi körde under järnvägen.

Började känna oss så smått förföljda av den där spårtrafiken…

7

Men till slut hade vi lyckat skaka av oss den där förföljaren.

Vi stannade också till på ett ställe efter vägen som hette Orgues.

8

Där fanns det fantastiska bergformationer som nån hade fixat till preciiis efter den där modellen. Eller om dom nu hade jobbat åt andra hållet så att modellen var byggd efter bergen? Ama är inte säker på vilket…

9

Hursomhelst så var det väldans fint där.

10

Här hade Anders tänkt börja klättra igen, men Ama såg honom allt och hann stoppa det hela.

11

Vi rullade vidare och blommorna rullade med oss. I backspegeln ser man två till blomsterhjul som följde efter.

12

Till slut kom vi fram till vårt boende i Perpignan…

13

… och checkade in i vår lilla trevliga studio.

Det och lite till var vad vi hann med igår. Hittade ni på nåt roligt?

Gomorron!

43 Responses to Vi tågade vidare…

  1. Yvonne skriver:

    God morgon, ska jag vara först idag igen?? Ja, söndagen gick utan större problem, först en sväng till Citronmarknaden, sen lunch hos Micke i San Luis med delar av resgänget för lite planering inför Jerezbesök i oktober, vi förlängde resan till 3 övernattningar bla.

    Sen hemma och åt lite och sen en svängt till Valdes på La Mata stranden där det var uppträdande av damer med massor av plymer på ryggen och huvudet som dansade och sjöng. Sen var det sängen som väntade, men fick ihop 10 000 steg i går igen.

    Ha en fin måndag, kul att se Perpignon där så många som bilar ner brukar ha som första (eller sista) övernattning innan de är framme här.

    • Yvonne skriver:

      Först var jag idag också, vad gör alla så här på måndagsmorgonen, sover, eller?

    • Robert skriver:

      Datorn svartnade precis nu. Får nog starta om, eller om det kan vara något problem med hårddisken? 😀

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron och grattis Yvonne! 🙂
      Lät som ett bra sätt att spendera sin söndag. Här har jag kommit över gränsen 10.000 steg varje dag i en vecka nu. Lättare att gå så långt dagligen när man ser nya ställen – nyfikenheten driver en, liksom 🙂

      Perpignon har vi aldrig sett tidigare, så det är skoj att vara här 🙂

  2. Robert skriver:

    Japp! Brukar lätt kunna hitta på roligheter även om jag har lite ”ovanliga” intressen. Fördelen med att vara lite nördig av sig. 😉

    Gomorron! 😀

  3. mamma c skriver:

    Ni hinner ju med massor på en dag. Inte lika mycket upplevelse på min söndag. Men rätt nöjd ändå.

    • Ama de casa skriver:

      Det blir så när man är ute och far. Massor av nytt att titta på och en himla massa intryck. Kul! Men sen måste man nog hem och vila upp sig lite 🙂

  4. Znogge skriver:

    Vilken bra dag ni hade! Vi slöade mest och jag läste ut ytterligare en bok. Här går det som på räls 😉

    Kram och god måndag!

    • Ama de casa skriver:

      Jag håller på och läser en bok på plattan. Minns inte vilken och vad den handlar om – blir inte så mycket tid över för läsning 😉

      Kram och tack detsamma!

  5. Geddfish skriver:

    Rena rama vildmarksturen på den turen, ni hade, när ni tågade bredvid osynliga tåget.
    Jag gjorde nästan ingenting igår, det var jobbigt, men jag tar igen mig idag. Eller inte 😀

    • Ama de casa skriver:

      Visst var det en hel del vildmark att tåga igenom. Fast per bil då 😉
      Förstår att du måste vila upp dig idag dårå! 😀

  6. Ditte skriver:

    God förmiddag! Visst är det bra att stanna upp under vägs och särskilt när landskapet bjuder på så många trevligheter.
    Här är det alltför hett tycker jag för att ta sig för något fysiskt dagtid, så plugg och en god bok blev perfekt tills kvällen kom och långpromenad längs havet väntade och en god middag med båt och havsutsikt nere vid Marinan.
    Önskar er en fin dag!

    • Ama de casa skriver:

      Goeftermiddag! 🙂
      Det är skönt att kunna titta på omgivningen utan att behöva bry sig om vägen, och dessutom skönt att sträcka på benen.
      Det är grymt varmt här också. Mycket varmare än vad det vanligtvis är här vid denna tiden på året säger dom. Nu är vi hemma i lägenheten och väntar på att temperaturen ska lugna sig något…

      Ha en fortsatt härlig dag!

  7. åsa i åsele skriver:

    Jag trodde först Du fällt upp strykbrädan där på sista bilden från Ert boende 🙂 Mycket vackert å mycket för Anders att kliva, klättra och hoppa på 🙂 Finns det någon borg där att bestiga?

    • Ama de casa skriver:

      Strykbrädan? Är du galen??? Varför skulle jag ha upp den nu, när jag aldrig använder den hemma? 😉 Haha, men jag förstår hur du menar 😀

      Det verkar finnas borgar överallt här i södra delarna av Europa… Gäller bara att avleda någons uppmärksamhet 😉

  8. Inger Rozén skriver:

    Hej!Mycket vackra bilder.Kram,Inger

  9. ogamotoga skriver:

    Häftiga berg, och kan inte låta bli att tänka på något canyon i usa, som jag så klart glömt vad det heter i skrivande stund.
    Igår … mycket sushi! 😆

  10. Vackert, vilken otrolig terräng! Duktigt av dem att kunna bygga det precis som modellen. Arbetare kan när de vill, säger ju det!

    • Ama de casa skriver:

      Visst byggde dom upp det fint där? Tänker på han Malmsjö med ”Bygga upp ett stort berg…” – dom har verkligen lyckats! 😀

  11. farfar hebbe skriver:

    Hej du..Nu har jag hittat ett nät..Körde hem till en kusin,men hon var på väg bort..så jag fick låna en nyckel,så jag kan låsa när jag är klar,,behövde ladda laptopen..Så jag passar på att fixa ett litet inlägg också..
    Jo tack jag mår prima,har haft växlande väder men ändå mest sol,graderna har varit beskedliga..
    Oj vilken fantastisk roadtrip ni är ute på,,tänk att du får Anders att avstå klättrandet både här o där..Bra jobbat..Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Ooo… Nätkontakt minsann – grattis! 🙂
      Låter som om du har det toppenbra – fortsätt så!
      Kram
      PS: Jag jobbar vidare med att hålla Anders så långt bort från kanter och höjder som jag bara kan 😀

  12. Ylva skriver:

    Vilken fin akviadukt! 🙂

  13. Biggeros skriver:

    Ja, hos dig rullar allt på…..
    Här är det lugnt och jag ligger och roar mig på en solstol under molnen. Molnen rullar förbi sakteliga medans solen tränger förbi. Vilket mysigt boende och så spännande att få se vad som händer next….

    • Ama de casa skriver:

      Jodå, här rullar det på, och det verkar inte gå nån större nöd på dig heller 🙂 Ha det fortsatt bra där under molntussarna!

  14. Fantastiskt vackert! 🙂 Känns ju lite säkrare att åka bil än tåg..skulle dö om jag behövde åka på den bron 😀

  15. BP skriver:

    Alltså den där bergformationen är ju helt fantastisk. Har aldrig sett något liknande – snacka om naturlig konst. Otroligt vackert! Påminner om en ”inramning” av ett amfiteater tycker jag.

    • Ama de casa skriver:

      Det var otroligt fint, men jag var lite misstänksam att dom hade byggt upp det? Typ Disney? Dom hade ju en fin mall att gå efter… 😉

  16. FREEDOMtravel skriver:

    Haha, de byggde säkert modellen först och bergen sen 😉 Vad vi hittade på igår? Vi var ganska sega efter två lååånga festkvällar (Sheraton med resebloggare plus sillunch/grillmiddag med grannarna) … Vi åt typ chips och tittade på film 😉

    • Ama de casa skriver:

      Åh! Den som ändå kunde få en lugn hemmakväll nu… Lite avis, faktiskt 😉

      Nejdå, vi har det toppen, och det har ju ni också efter vad jag har läst 😀

  17. Janne skriver:

    Berget, där stalkern kikar fram, ser ut som en miniatyr av Mount Rushmore med lite fantasi. 🙂

  18. Janne skriver:

    Vive la France! 🙂

  19. Mias Mix skriver:

    Vilken härlig resa ni gör. Och vilka läckra formationer! Påminner mig om Kanada.

    • Ama de casa skriver:

      Det finns så mycket fint att se här i Spanien och södra Frankrike. Och i Andorra med för den delen 🙂
      Kanada är inte heller dumt… Vilken härligt vacker värld vi har! 🙂

  20. annettejuhlin skriver:

    Vilka bilder, wow..! De där bergen… Man undrar ju varför något gjort en modell av dem och placerat precis framför, det är ju inte så att de inte syns… 😉

Kommentera

