Lite blandat från Perpignan

 

1

Det går en kanal tvärs igenom stan. Fint! Men att köra kanalbåt här är nog inte att tänka på, kanalen är väl max två decimeter djup.

2

Det finns en stooor borg mitt i centrum. Men eftersom den befann sig i gatuplan så tyckte inte Anders att det var nån idé att besöka den.

3

Den här låg också i gatuplan. Ingen idé att kolla in den – för enkelt, typ. (Ama sa inget om att det säkert var massvis med trappor för att komma upp i tornet…)

4

Här var det en uppstickare med taggarna utåt. Annars var dom flesta hur mjuka och vänliga som helst.

5

Dom hade gjort flera rörande försök att dölja alla ledningar. Blev väl inte helt lyckat…

7

Det kryllar av smala gränder i stan.

6

Då kan det vara bra att fila till hörnen på husen – för framkomlighetens skull, alltså.

8

Dessutom kan det vara nog så bra att ha en ordentlig krockkudde.

Ja, det var lite blandat från Perpignan.

Hoppas ni får en trevlig kväll!

28 Responses to Lite blandat från Perpignan

  1. ogamotoga skriver:

    Myyyysigt! 😍

  2. Leffe skriver:

    Gokväll Ama! Oh, jäklar en randig kaktus det har jag aldrig sett förut!

    • Ama de casa skriver:

      Goafton Leffe! 🙂
      Nej, dom nyaste grejerna dyker allra först upp i min blogg. Så häng med här ifall du vill hänga med, om man så säger 😉

  3. Haha, kul att de lät kaktusen vara! Det hade Sekatören/Stalkern/Anders väl ALDRIG gått med på.

  4. Go Kväll! 🙂 Vilken härlig liten by 🙂 Lite annorlunda krockkudde

  5. skåningen skriver:

    Trädgårdsmästaren ville väl ha kaktusen med sig hem??
    ..det finns många olika lavendlar!
    Kram!

  6. åsa i åsele skriver:

    Annorlunda byggstil på en del hus, men för framkomligheten så förstår jag att de täljer till huset lite smidigt 🙂

  7. Znogge skriver:

    Kan tänka mig att den borgen inte var någon utmaning 😉 Jag menar hur spännande är det med markplan… I vår lillhåla har man avhuggna hörn på husen. En traditionell byggnadsstil tydligen.

    Kram och god kväll!

    • Ama de casa skriver:

      Jag blev en anings förvånad att Anders ville skippa borgen, ända tills jag förstod varför… Borgar ska man KLÄTTRA upp till! 😉
      Avhuggna hörn som en byggstil? Tror mer på att det ”råkar bli så” när klantiga chaufförer gör sitt och nån måste ordna till det… 😉

      Kram!

  8. Inger Rozén skriver:

    Hej!Ser ut att vara en mysig stad med en borg!Kram,Inger

  9. "LillaSyster" skriver:

    Smart av dig att vara tyst! Originell krockkudde! Kanalen var ju bedårande vacker! Jo, här har det varit varmt och soligt idag även om det blåser halv storm. Kram

    • Ama de casa skriver:

      Jag ÄR smart! 😀 (Berätta inte det för Anders bara… 😉 )
      Krockkudden var himla smart tycker jag 🙂

      Hoppas vädret håller i sig och att stormen mojnar!
      Kram

  10. BP skriver:

    Perpignan är väldigt charmig och mysig tycker jag. Dessutom måste ni ha känt er nästan hemma där med tanke på elledningarnas utseende;-)
    Borgar på marknivå är då ingen sport, där håller jag med Anders. Å vem vet, där fanns kanske till och med en hiss, å då blir det ju ännu mindre intressant;-)

    • Ama de casa skriver:

      Alltså… Elledningarna var inne i såna där rör som man har på kontor. (Och hemma hos oss på vissa ställen). Men det blev verkligen inte mycket bättre. Såg bara klumpigt ut.

      Men annars gillar jag stan! Speciellt när vi gick upp en bit från ”stora torget”. Hur mysigt och trevligt som helst! Och jag fick stooor nytta av min skolfranska. Eller inte… Haha! Tur jag är bra på charader! 😀

  11. yfronten skriver:

    Vad fint och bra med nedfilade hus! Och gullig liten kanal. Fotbad kanske?

  12. Susjos skriver:

    Fila på hörn och krockkudde, haha!! Tack för kvällens skratt!
    Men kanalen var jättesöt…passar nog bra till fotbad som Ylva skriver! Hihi….

    • Ama de casa skriver:

      En sån krockkudde ska vi nog fixa till vår bil också – den ser väldigt praktisk ut. Användbar när man stannar också ifall man behöver vila 😀

  13. Elisabeth skriver:

    Perpignan har vi besökt. Ledningar, som skatbo kan man se på många ställen i Sydeuropa! Lika fascinerande varje gång!

Kommentera

