Skyltsöndag – skylt

 

Söndag igen och dags för ännu en kombiutmaning med BP’s Skyltsöndag och Sannas Weekly Photochallenge.

Den här veckan blev alldeles jätteförvirrande för Ama. Skyltsöndag med temat Skylt? Hur svårt som helst ju.

Men sen kom Ama på den lysande idén (tycker hon själv, alltså) att göra temat till en resumé med hjälp av skyltar från vår pågående resa hittills. Den som började i måndags. Så då kör vi väl igång då!

1

Måndagen den 12:e juni: Då befann vi oss i Montanejos. Om dom där hävdade att dom hade nåt med ”bauta” att göra, ja, då skulle väl inte Anders behöva slå huvudet i markisen?

2

Tisdagen den 13:e juni: Vi hade förflyttat oss till Morella. Vi hade varit busiga och smitit ut från stan genom en av portarna, och var ännu busigare när vi skulle gå in. Vi gick på fel sida om refugen! Tufft, va?

Vilken tur förresten att Ama upptäckte först nu att det var tisdagen den 13:e. Det anses vara otursdagen här i Spanien istället för fredagen den 13:e. Nu klarade vi oss bra på grund av okunskap. Det är inte alltid bra att veta alltför mycket.

3

Onsdagen den 14:e juni: Herr Stårman hänger med Herr Gårman i Tarragona.

4

Torsdagen den 15:e juni: Fortfarande i Tarragona. Lite intressant att dom hade inrymt ett Mercadona under stadens Mercado.

5

Fredagen den 16:e juni: I Andorra la Vella (vars namn skyltas på bron där i bakgrunden) där hade dom ett av Dalís urverks-verk. En av dom roliga, flytande klockorna. Huruvida den flöt på riktigt tog Ama aldrig reda på. För många vittnen…

6

Lördagen den 17:e juni: Tillbaks i hemlandet igen. Fast omringad av fransoser… Llívia är en spansk enklav i södra Frankrike. Det var väldigt varmt, och man behövde mer än vatten för att släcka törsten…

7

Söndagen den 18:e juni: Dagen som idag, alltså. Vi har än en gång tagit oss utomlands och befinner oss i Perpignan i Frankrike. På bilden här ovan syns hotellet (lägenheten) där vi checkat in nu. Dom blåa fönsterluckorna längst ned till höger i huset till vänster. (Eller om det möjligen är tvärt om?). Vi har lovat dyrt och heligt att inte låta blommorna som häger där dö av törst.

Har bara hunnit ta en liten sväng på stan och kan konstatera att en söndag i Perpignan – när det är valdag och allt – så är det ”ganska lugnt” på gator och torg.

8

Påminner lite om ruschen på ”Möjligheternas torg” i Skellefteå, eller varför inte ”Döda torget” i Täby hos BP. Var är alla? Nåja, det lär väl visa sig framöver.

Ja, det var den här veckan i Skyltar denna Skyltsöndag.

Hoppas ni får en skön söndagskväll!

31 Responses to Skyltsöndag – skylt

  1. skåningen skriver:

    Är det inte herr trädgårdsmästaren som står där???
    Jag hoppas att ni har haft en bra söndag!
    Kram!

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Det var väl därför han fick uppdraget att hålla blommorna utanför lägenhetsfönstren vid liv? Tur för dom att han inte har sekatören med sig… 😉
      Vår dag har varit toppen – hoppas detsamma gäller för dig 🙂
      Kram

  2. BP skriver:

    Älskar detta inlägg! Perfekt resumé av den gångna veckan med toppen skyltar rakt igenom. Ja, som vanligt hos dig alltså:-)
    Kan berätta att även Benidorm har en Mercadona under Mercadon – ganska lustigt sammanträffande tycker jag.
    Sedan tycker jag att den gröna gubben sitter väldigt långt ned. Där verkar man ha tänkt på både barn och funktionshndrade som sitter i rullstol. Bra!
    Åsså gillar jag den sista skylten ”myperpignan” lite extra mycket. Å gatan är ju urmysig.

    Tusen tack för toppen skyltning och länken:-)

    PS. Har varit i Perpignan för många år sedan. Å då var det inte valdag… DS.

    • Ama de casa skriver:

      Sedär! Jag har nog inte varit på mercadon i Benidorm tror jag, så det visste jag inte. Men jag kan tycka att dom säljarna på övervåningen skulle känna att konkurrensen kanske blev lite för stor på grund av Mercadonas priser…
      Vi reagerade också på att den där Herr Gårmanstolpen var ovanligt kort…
      Det är verkligen en lugn och fin gata. Knappt att Anders kom härifrån när han skulle parkera bilen – trångt! Så det är kanske därför som just ingen ger sig på att köra in här 🙂
      Då kanske du såg en mer livad variant av Perpignan? Fast mig gör det inget att det är lugn och ro ute på gator och torg 🙂

  3. Du kan det där med att ”få till det” skrattar åt bildtexterna 😀 (Mercadona har jag bara sett på GC) Kram
    Trevlig kväll till Er!

    • Ama de casa skriver:

      Jag undrar jag om inte Mercadona är den största (i alla fall EN av dom största) matvarukedjorna i Spanien? Man ser Mercadona överallt, och dom har dessutom bra grejer till bra priser. (Och nej. Jag är inte sponsrad av dom. Tyvärr… 😉 )
      Kram och tack detsamma!

  4. Geddfish skriver:

    Ja, här har du inte skylt din skylt, utan skyltat dina skyltar, annars hade de väl skyllt ifrån sig 😀 Jösses, så bra det blev.
    Tack för den kombon, skyltsöndagskram!

  5. Susjos skriver:

    Sån tjusig skyltsöndag hos dej, och nu är ni t.o.m i Frankrike!!! Så fina bilder!
    Vad är skillnaden på en Mercado och Mercadona, undrar en icke upplyst svensk?
    Kram och ha en trevlig kväll!

    • Mercado – marknad
      Medcadona – matkedjebutik typ Coop eller ICA. Spaniens största.

      (Sorry, hoppar in …)

    • Ama de casa skriver:

      Ja, vi är väldigt internationella på den här resan 😉

      Tack för inhoppet och förklaringen Emma, då behövde inte Susjos vänta så länge 🙂

      Kram på er och ha en bra start på veckan!

  6. Veiken skriver:

    Det finns ju hur många skyltar som helst överallt. Man ser ju inte skogen för bara träd 😉

  7. yfronten skriver:

    Ja, titta vad många skyltar du hittar! Jag ångrar att jag inte stannade cykeln och fotade bilen med regplåten TOY igår. Leksaksbil!

    • Ama de casa skriver:

      Ibland får man ångra sig när man missar nåt. Men jag kan förstå dig – har man fått upp farten med cykeln så har man 🙂

  8. Hmmm … Perpignan … Där bodde vi över innan vi tog oss över till Spanien 2014. Det var något med den staden som vi inte gillade. Jag som älskar Frankrike!

    Och så ÄLSKAR jag den där Dalí-klockan!Underbart!

    • Ama de casa skriver:

      Ibland hamnar man inte rätt… Som då på 90-talet när vi hamnade på Langkawi och inte trivdes alls trots att det sett så fint ut. Flydde med flyg över till Penang och pustade ut innan vi fortsatte luffen.
      Men Perpignan gillar vi såhär långt 🙂

      Dalís flytande klockor är härliga!

  9. Mias Mix skriver:

    Här var det många skyltar. Kul att få följa med på er resa! Ha det gott!

  10. åsa i åsele skriver:

    Gillar verkligen Din skyltning, speciellt skylten från Andorra la Vella

  11. Sussi skriver:

    Det var ett väldans rännande in och ut ur landet 😉
    Men vad kul att läsa att andra länder har en annan dag som otursdag.

    • Ama de casa skriver:

      Ja, man kan tycka att vi skulle kunna bestämma oss nån gång! 😉

      När det är fredagen den 13:e bestämmer jag mig för att jag är mer spansk, och när det är på en tisdag? Ja, då är jag hur svensk som helst 😀

  12. torrebloggen skriver:

    Vilken lysande idé du kom på! För det blev ju faktiskt ett riktigt lyckat skyltinlägg tack vare det. Vilka härliga skyltar och bilder från resan!
    Trevlig kväll!
    Kram!

    • Ama de casa skriver:

      Ja, sen fick jag ju en liten påminnelse om vad vi gjort och var vi varit såhär långt 🙂
      Ha en bra start på veckan!
      Kram

  13. Ditte skriver:

    Kul med en resumé denna BP- skyltsöndag och bra kombo med Sannas tema.
    Trevligt med Perpignan, här har jag varit på ett par sråkresor i ungdomens dagar, Och visst lärde jag mig en del. Ingen svensk språkresa utan studier vid universitetet och det trots att jag inte passerat gymnasiet och boendes i helfransk famlj. Och roligt hade jag…

    • Ama de casa skriver:

      Oj! Då lärde du dig nog supermycket – bästa sättet är ju att vistas bland dom som pratar språket hela dagarna 🙂
      Förstår att du hade skoj också!

  14. Fia skriver:

    Kul skyltar! Herrarna går och står (och hänger), matchar verkligen varandra! Och Dalis klocka är ju klockren trots nersmält i hettan!
    Jag har också njutit av och påmints om de vackra vyerna i Andorra i de föregående inläggen. Och minns särskilt hur grönt och fint det var över Pyrenéerna.
    Fin tur!

    • Ama de casa skriver:

      Visst matchar dom varandra! Och Dalís klockor gillar jag verkligen – var på väg att köpa en (dock en i ett mindre format, och inte ett original… 😉 ), men det föll på att jag inte visste var jag skulle göra av den.
      Visst är det underbart vackert och grönt i Pyrenéerna! Slår nästan dom bedårande Alperna…
      Ha en bra start på veckan!

  15. Susjos skriver:

    Tack för svaret om mercado-mercadona Emma, som hann före själva bloggerskan Ama 😉

Kommentera

