Ett litet Spanien i Frankrike

 

Den stad vi hamnade i igår efter att ha rest från Andorra, genom Frankrike och in i Spanien igen, det var Llívia.

1

Den är lite speciell, eftersom den staden – som tillhör Spanien, Katalonien och Girona – ligger helt omgiven av Frankrike. En spansk enklav inne i Frankrike, alltså. Precis som dom spanska städerna Melilla och Ceuta på afrikanska nordkusten som gränsar till Marocko.

2

Här kan man se hur katalanska flaggor vajar i Llívia.

3

Vi vandrade genom stans gränder…

4

… och kollade in dom käcka blomkrukorna på balkongerna.

5

Vi drog oss lite mer till utkanten av stan.

6

Studerade den ystra floden (ån? bäcken??) som forsade fram.

Och om det där nu var bäcken…

6b

… kan detta vara en påklädd Näcken? Men äsch, det var nog bara Stalkern, va?

7

Och kolla bara vad tuff Ama var som stod såååå nära kanten!

Av allt det där porlandet, och framförallt av värmen blev man väldans törstig.

8

Så Anders ställde sig i kö för att fylla på vattenflaskan från källan.

Sen kom vi på att det var en sak som vi hade glömt…

9

… vi borde ha tagit med skidorna och fått en ordentlig översyn av dom. Det gäller att passa på när man är i närheten av ett stort skidområde.

Men man kan faktiskt inte tänka på allt.

Gomorron!

34 Responses to Ett litet Spanien i Frankrike

  1. Yvonne skriver:

    God morgon, det är till att vara uppe tidigt minsann. Själv skyller jag på Citronmarknadsbesök 🙂 . Ni hamnar verkligen på fina ställen, utmärkt researcharbete som ligger bakom förstår jag, man kan väl inte bara köra lite på måfå och hamna så fint, eller?

    Nu lite frukost innan det är dags att ”slåss” med marknadsfolket.

    Ha en fin söndag och fortsätt leverera så fina inlägg.

    • Yvonne skriver:

      Föööörst en söndagmorgon var jag också, det här blir en bra dag vill jag lova

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron och grattis Yvonne! 🙂
      Åhå! Citronmarknaden… Det är ett bra mål en söndag det – om man är ute tidigt vill säga. Annars blir det så himla mycket folk 🙂

      Nej, det ligger åtminstone lite tankeverksamhet bakom resorna. Llívia hade vi tänkt åka till redan förra sommaren, men då kom Anders ögonproblem emellan så vi var tvungna att åka tillbaks till Torrevieja flera gånger för nya kontroller och åtgärder, så vi kom aldrig så här långt norrut.

      Snart dags för frukost för vår del med, sen är det väl dags att ge sig ut på vägarna igen.

      Tack så mycket för dina fina ord, och shoppa loss ordentlig nu! 🙂

    • Robert skriver:

      Var har jag glasögonen? 😀

  2. Leffe skriver:

    Gomorron Ama! Jag undrar också lite vad som hänt? Har Ama helt plötsligt blivit morgonpigg? Nåväl, jag börjar oroa mej först när hon börjar med morgonpromenader. 🙂
    Oj helt plötsligt fick jag en otrolig längtan till Citronmarknaden!! 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Leffe! 🙂
      Mäh? Jag har väl alltid varit morgonpigg? Eller så är det den friska bergluften som ställer till det… Men jag kan lugna dig med att nån morgonpromenad blir det INTE. Ja, i och för sig en liten en, ned till frukosten snart 🙂

      Haha! Jag förstår att du längtar till Citronmarknaden! 😀

  3. Robert skriver:

    Verkligen synd att ni glömde skidorna där. Men men, det kommer nya chanser. 😉

    Gomorron! 😀

  4. Mamma C skriver:

    Så mycket fina och vackra små pärlor ni hittar.

  5. Geddfish skriver:

    Riktigt gammal liten by, härligt, massor med historia i 😀
    Jag skyltar idag med 😉
    Skyltsöndagskram 💙

  6. Preciosa skriver:

    Hej Ama!
    Intressant historia om Llívia, har nu läst på om den. Hade ingen aning om att det fanns en tredje enklav. Ser fint ut där!
    Kram P ♥

    • Ama de casa skriver:

      Hej P!
      Vi har vetat om Llívia ett tag och tänkte åka dit redan ifjol. Men det satte Anders krånglande öga stopp för. Men i år blev det av. Intressant med den här tredje enklaven – dom andra två är betydligt mer välkända.
      Det var fint och väl värt ett besök 🙂
      Kram

  7. Inger Rozén skriver:

    Hej!Men så vackert!Kram,Inger

  8. Inger Rozén skriver:

    Det där med skidor, i sommaren,fick mig att tänka på en svensk tvserie,svenska hjärtan.Thorsten var så arg på frun,att han klippte gräsmattan mitt under vintern.Det var en rolig syn!Inger

  9. Znogge skriver:

    Nej, det kan man inte göra men var sak har sin tid 😉 Lite ovanliga balkonglådor där men bara fantasin begränsar oss 😀

    Kram och god söndag!

    • Ama de casa skriver:

      Jag tror jag ska ta med skidorna nästa gång. Varthän det än bär! Ska inte missa ett sånt tillfälle igen… 😉

      Kram och tack detsamma!

  10. ogamotoga skriver:

    God morgon! Ja, det blev lång sovmorgon idag 😆. Det är något särskilt med bäckar, lite sagolikt. 🤗

    • Ama de casa skriver:

      Gokväll! 🙂
      Skönt med en ordentlig sovmorgon 😀
      Bäckar är mysiga. Men förutom att dom gör mig törstig, så har jag en tendens att bli kissnödig också av det där porlandet… 😉

  11. Biggeros skriver:

    Tack för tipset!! Har aldrig hört talas om Llivia.
    Så roligt att få andra tips om resmål. Ser väldigt pittoreskt ut!!
    Tänk vad mycket man kan göra av Denimtyg när fantasin flödar på….
    Stora bäckar små…eller vad är det man säger….
    Skidorna behövdes nog inte om ni även hade varmt i Llivia Men alla sätt är bra utom de dåliga att ta sig fram med 😓😓😓

    • Ama de casa skriver:

      Llívia är mer okänd än sina afrikaplacerade ”syskon”. Lite kul med ett Spanien i Frankrike, men gränskontrollen var inte sådär jätterigorös… 😉
      Skidor verkade vara väldigt populärt där, även om det inte fanns några skidbackar just där i stan. Tror att många kanske har sin bas i Llívia då när det är skidsäsong – betydligt billigare där än i Frankrike. Speciellt skidorterna är ju tämligen dyra.

  12. Vilka lustiga blomkrukor.
    Den där geografibiten hade jag ingen koll på.

    • Ama de casa skriver:

      Dom var lite fräna, krukorna 🙂
      Man kan inte veta allt när det kommer till geografi. Men nu vet du. Pass upp! Det kan komma förhör på det här framöver… 😉

  13. Vilket lattjo ställe, inte hört talas om tidigare. Vackert var det också.

    Jag har sett de där ”blomkrukorna” förr, himla smart med återvinning.

    • Ama de casa skriver:

      Intressant med ett land i landet 🙂 Fast hade jag bara hamnat där utan att veta, så hade jag inte haft en aning om att jag faktiskt befann mig i Spanien…

      Visst är dom roliga! Fast mina jeans skulle inte funka som blomkrukor. När jag har haft dom klart så är dom bortom all räddning och skulle inte kunna hålla nån jord på plats 😉

  14. Ditte skriver:

    Vad trevligt att få följa med hit. Har bara besökt enklaven Ceuta innan och visst inte ens om att Llivia fanns. Ser lugnt och grönt ut i dessa trakter. Synd att ni inte tog med skidorna, men en kan ju inte tänka på allt.
    DE blommande jeansen var roliga och blöta blir de sökert om och när det regnar. Bara att vrida ut dem gör att vattna blommorna lite extra.

    • Ama de casa skriver:

      Ceuta och Melilla har jag inte besökt, men dom är ju mer kända som varandes enklaver än vad Llívia är.
      Det var både grönt och skönt. Gillar bergstrakterna där! Vägarna är i och för sig kringelikrokiga, men väldigt fina och förhållandevis breda också, med mittlinjer och allt 🙂

      Visst är det bra med återvinning! Både av jeansen och av vattnet 😀

  15. BP skriver:

    Tänk så mycket man lär sig genom att följa bloggar. Tills nu hade jag aldrig hört talas om varken Llívia eller Melilla och Ceuta. Llívia ser ut att vara en riktigt söt liten stad med en fin omgivning. Åsså skrattar jag igen åt att ni är de enda som promenerar under siestan. Känner igen mig här:-)
    Jeans-blomkrukorna är suveräna. Har sett liknade med korta ben på marken, men inte så här. Coolt!

    • Ama de casa skriver:

      Melilla och Ceuta trodde jag att alla kände till? Fast jag visste nog inte om dom förrän jag flyttade hit. Spanien vill väldigt ogärna lämna ifrån sig dessa, samtidigt som dom absolut vill ha tillbaks Gibraltar. Rimmar lite dåligt…
      Att Melilla hör till Spanien märktes knappt. Hade inte fattat det ifall jag bara hade passerat. Inte mycket till gränskontroll, om man säger så. Ännu mindre än mellan andra länder inom EU.

      Gillade också dom där krukorna – iögonfallande, verkligen 🙂

  16. Tänk vad man får lära sig när man kikar in här på bloggen! 😀 Ser att BP redan har skrivit det jag tänkte skriva 😀 😀 allt verkar vara möjligt där på den lilla platsen… t.o.m plantera en häck på balkongen 😀

Kommentera

