Tre länder på en dag

 

Vi inledde dagen med en frukostbuffé på hotellet i Andorra la Vella:

1

God, men en himla trängsel var det allt.

2

Vi lämnade Andorras huvudstad bakom oss, men stannade en liten stund och beundrade den vackra utsikten över stan.

3

Vi körde vidare och passerade Soldeu, där vi åkte skidor i mars.

3b

Tänk… Backen ned mot vårt hotell som var så svart (fast vit…) i vintras, den var alldeles grön nu? Så annorlunda det kan vara beroende på årstid. (För oinvigda kan Ama berätta att svarta backar är dom svåraste, medan dom gröna är enklast)

4

Vi körde vidare i en makalöst vacker natur.

5

Kom fram till ett ställe där Ama konstigt nog kände igen sig. Ungefär där hon pekar ramlade hon två gånger på raken och slog i huvudet. Har dock inte tagit nån skada av det. Eller kanske hon gjorde det ändå? Vanligtvis brukar hon inte känna igen sig alls i backarna…

6

Vi passade på att tvätta rutorna lite. När det är så fint runt omkring är det ju kul om man ser det också.

7

Strax därefter lämnade vi Andorra och körde in i Frankrike.

8

Ama var lite besviken. När vi bilade här 1989 fick vi se jättefina hästar, men hittills hade vi bara fått se kossor. Dom där fyrbenta varelserna på bilden, alltså.

Men till slut:

9

Där var dom! Hästarna. Ama blev sååå glad av att se dom igen.

Lycklig och nöjd men med en anings hemlängtan. Så vi körde hem igen, till det tredje landet för dagen: Spanien.

10

Där hittade vi vårt hotell…

11

… checkade in på rummet…

12

… och tog ett glas vin på balkongen. (Om ni tycker att Ama ser plågad ut kan ni betänka att den där stolen var galet het! Lättare brännskador i baken, men allt för bloggen, ni vet…)

13

Funderade på att ta ett dopp i poolen istället. Kändes svalare där på nåt vis.

Ja, det blev tre länder på en dag idag. Andorra, Frankrike och Spanien. Får se hur många det blir imorgon?

38 Responses to Tre länder på en dag

  1. Preciosa skriver:

    Hola!
    Vilken stad/by är ni i Spanien då?
    Kram P ♥

  2. Galet vackert! Hoppas det var skönt med ett dopp i poolen 🙂 Trevlig kväll på Er!

    • Ama de casa skriver:

      Jättefint! Men nåt dopp blev det inte. Ingen rast och ingen ro… Hade en himla massa steg att gå 😉
      Ha en skön söndag!

  3. BP skriver:

    Har faktiskt aldrig varit i alperna eller andra områden som jag besökt under vintern och kollat hur det ser ut där under sommaren. Så nu vet jag:-) Ytterligare en suverän bildkavalkad!
    Hotellet som ni hittat i Spanien skulle kunna stå i en alpby faktiskt.

    PS. Å var har ni hamnat då? I Spanien, jag vet, men i vilken stad? DS.

    • Ama de casa skriver:

      Första gången jag besökte Alperna efter att ha åkt skidor där var på tågluffen 1979 med kusin Nikki. Vilken skillnad! St Anton var totalt stendött, och det sprang kossor på gatorna… Jag tror dock att både Alperna och Pyrenéerna ”lever” mer nuförtiden. Många som vandrar, cyklar mm där på somrarna.
      Det är ingen alpby, men väldigt nära Pyrenéerna, vårt hotell och klart inspirerat därifrån 🙂

      Vi är i den lilla spanska enklaven Llívia som ligger omringat av Frankrike nära den spanska gränsen.

  4. torrebloggen skriver:

    Så vackert! Vilket mysigt hotell! Blev det något dopp…?
    Ha det bra!
    Kram!

    • Ama de casa skriver:

      Det är ett jättemysigt ställe, men nåt dopp hann vi inte med. Det är liksom ingen semester att ha semester… 😉
      Tack detsamma!
      Kram

  5. yfronten skriver:

    Fint! Vi gjorde en Europaturné när jag var i tioårsåldern och var i tio länder, bland annat Andorra.

    • Ama de casa skriver:

      Tio år – tio länder. Hur många länder blir det i år då? Med tanke på att du är några (men inte många!) år äldre nu så borde antalet länder också öka om du ska hålla tempot uppe 😉

  6. ogamotoga skriver:

    Satan i gatan (läs på finlandssvenska), så oooootroligt vackert!!! Nog för att jag ser mycket grönt, så grönt att jag blir grön av avundsjuka. 🤗😍

    • Ama de casa skriver:

      Det är väldigt vackert där i Pyrenéerna. Till och med grönare än i Alperna kan jag tycka. Å andra sidan är det kanske orättvist att jämföra, då vi hade ett helt perfekt väder igår som nog framhävde grönskan ännu mer 🙂

  7. surridurr skriver:

    Spännande.
    Eftersom de gröna backarna är de lättaste så hoppas jag ni hade skidorna med er, för grönare än så lär aldrig backarna bli!
    Kramis

  8. Inte konstigt att de gröna backarna är enklast. Det är ju bara att promenera ner.

  9. Mamma C skriver:

    Jag gillar bättre när backarna är gröna.
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Jag gillar både och. Fast när dom är vita så får dom gärna vara gröna också. Eller blå eller röda. Svarta? Då tar jag helst liften ned 😀
      Kram

  10. Ditte skriver:

    Visst är det även fint när det vita är utbytt mot grönt i backarna ,em helt lätt att känna igen sig är det ju inte.
    Jag njuter av de vackra bilderna och bilturen genom i tre länder på en dag.
    Unrdar hur många dte blir i morgon?.
    Trevlig fortsatt resa,

    • Ama de casa skriver:

      Jag förvånade mig själv över att jag lyckades lokalisera det där stället där jag ramlade så dant. Fast i ärlighetens namn kände jag igen restaurangerna innan 😉
      Tack så mycket – och ha en fin söndag!

  11. Ruth i Virginia skriver:

    I´m overwhelmed! Vilken natur! Hade ingen aning om att det
    var så tjusigt där. Dina foton är superfina; i synnerhet den du
    beskriver som ”makalöst vacker natur”. Och kossorna och hästarna!
    Hotellet är definitivt ett alpint chalet. Gillar!!! Stiligt hotellrum!
    Precis i min stil.
    Det blir många utropstecken – vad annat kan man göra. 🙂
    Undrar varför så få amerikaner reser till Alperna? Paris, Rom,
    Madrid etc. kan slänga sej i väggen.

    Goda nyheter – Vi tog in över tusen dollars på Bargain Loft,
    och det med 50% discount på ALLTING!

    • Ama de casa skriver:

      Det var så otroligt vackert där i Pyrenéerna! Och som du vet så fastnar det aldrig helt på bild, så du kan ju bara tänka dig hur tjusigt det var i verkligheten!
      Vi satt ute på balkongen länge på kvällen sen (när solen hade gömt sig) och bara njöt 🙂
      Fast jag tycker nog även att storstäderna har sin charm. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Gillar att blanda lite 🙂

      Grattis till ett finfint resultat!

  12. "LillaSyster" skriver:

    Måste vara kul att se hur skidbackarna ser ut även om sommaren. Fina bilder. Idag tror jag nog att det bara blir ett land =) Här blir det glasslandet……(dvs smultronstället i Söderköping) Ha en bra söndag! Kram

    • Ama de casa skriver:

      Det ser lite annorlunda ut, och själva backarna är inte fulla med folk heller 🙂
      Om vi inte stannar här i Llívia så blir det nog mer än ett land – svårt att undvika Frankrike idag 😀
      Ett glassland lät inte alls fel det heller 🙂
      Tack detsamma!
      Kram

  13. Inger Rozén skriver:

    Gäller då att hålla reda på var man är!Spännande.Kram,Inger

  14. Andorra ett lilleputteland jag besökte för sådär 45 år sedan. Hade gärna återvänt någon gång, men maken tycker vägarna har för många s-kurvor och är för branta. Hur han nu kan se det på kartan? Risken har också varit att vi hade fått kana ner på hala vägar med husbilen (utan dubbar). Vackra bilder får man i alla fall. 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Ja, nog var det både kurvigt och brant. Men fina vägar och vi såg många husbilar på vägen. Sen är det tämligen snöfritt på vägarna vid den här tiden på året 🙂

  15. FREEDOMtravel skriver:

    Tre länder på en dag är bra jobbat! Känner att jag ligger efter som resebloggare … 😉 Hörde förresten om en del som bor i Istrien i Kroatien och jobbar i Italien, och som varje dag passerar Slovenien på väg till och från jobbet. Tre länder varje dag alltså. Ville bara säga … 😉

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Jag måste nog flytta! Bo i Llívia och jobba i Andorra. Jajemensan! Så får det bli! Vill ju inte att nån annan ska vara värre… 😉

  16. kajsalisasblogg skriver:

    Det blev ett himla rännande och jättefina bilder. Framför allt hotellet gillar jag.

    • Ama de casa skriver:

      Jo, nog blir det en hel del rännande, men det är bara skoj 🙂 Hotellet var himla fint. Och låg centralt. I och för sig var det svårt att INTE ligga centralt där… 😉

  17. annettejuhlin skriver:

    Sååå vackert, jag blir riktigt ressugen! Frukostbuffén på hotell när man är ute och reser är alltid spännande. Numera är vi vana, men första gången vi kom till sju sorters kakor och pajer, till frukost, blev barnen glada och jag litet mer tveksam. Men man tar seden dit man kommer och lassar på med godsakerna 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Det är underbart vackert där i bergen! Nästan så jag glömmer stupen när vi åker. Men bara nästan… 😉
      Jag har jättejättejättesvårt att låta bli sötsakerna. Och klarar det absolut inte när det finns chokladcroissanter… Men det är ju klart att man måste passa på! För så ser inte frukostarna ut hemma, kan jag säga 😀

Kommentera

