I avsaknad av en marknad…

 

… så finns det mycket annat att beskåda här nere på vår gata.

1

Såhär har det sett ut neröver sen vi kom hem i tisdags – ett hiskeligt oljud emellanåt när dom hackar hål i gatan. För vilken gång i ordningen kan man verkligen undra. Kan det vara gas på gång igen?

2

Uppöver höll dom häromdan på med att gömma stora, röda rör. Men Ama vet precis var dom finns – är det nån som behöver såna där rör, så säg bara till. Bra pris vid snabb affär.

3

Fast å andra sidan kanske dom lämnade den där killen kvar som vakt? Ama tar härmed tillbaka erbjudandet om billiga rör.

4

Grävmanicken lassade sanden och gruset på den där lilla flakbilen…

5

… som lossade sina lass på det större flaket.

6

Detta tömdes i sin tur på ett väldigt effektivt sätt av hjälpsamma personer. Ett sorts kretslopp, kan man säga.

Ja, i avsaknad av en marknad så finns det mycket annat att beskåda här nere på vår gata.

En del tror att marknaden med tiden kanske kommer att återvända hit in till stan, men det tror inte Ama…

7

… för igår kunde man se att dom till och med hade plockat ned skyltarna om parkeringsförbud på fredagar. I och för sig hade dom inte flyttats så jättelångt, men ändå. (Ama var förresten på väg dit längst bort på gatan där Tandläkeriet ligger. Inga hål – weeehooo!!!)

Här är en dagsfärsk bild från nu på morgonen:

8

Det känns väldigt tomt på nåt vis – hur ska man egentligen veta helt säkert att det är fredag idag? Om det nu är det…

Gomorron!

53 Responses to I avsaknad av en marknad…

  1. Znogge skriver:

    Visst ser det tomt ut men ni vänjer er nog efter ett tag. Förhoppningsvis är det verkligen fredag för jag satsar på en ledig lördag i morgon 😉

    Kram och god morgon!

    • Ama de casa skriver:

      Jag kan inte garantera att det är fredag idag, men jag TROR det, så satsa du på sovmorgon imorgon 🙂
      Kram och gomorron!

  2. Znogge skriver:

    Först minsann 😀

  3. Karin skriver:

    Det är fredag!! Jippi!! I morgon är det lördag och sovmorgon! 🙂 Och nästa vecka så här dags är jag i vårt kärra Torrehem! 🙂

    Trevlig Helg!

    //Karin

  4. Äntligen fredag, lurade mig själv hela gårdagen på den känslan. Å andra sidan, två fredagar på en och samma vecka, det är inte helt fel det heller!

  5. Robert skriver:

    Ser ut som det ändå är aktivitet nere på gatan. Får väl kalla det för ”marknad” framöver. 😉

    Gomorron! 😀

    • Ama de casa skriver:

      Jo, aktivitet har vi alltid här nere på gatan. Men nu verkar ”tältsäsongen” vara över för gott… 😉

      Gomorron! 😀

  6. Anette skriver:

    Jag skulle behöva en marknad för att få koll på veckodagarna.
    Jag har ju liksom ”lördag hela veckan” 😉

  7. Preciosa skriver:

    Jag vet att det är fredag. Första ggn jag kan åka en fredag utan att gå ”mil” till taxi! OK, nu bor jag ju inte i marknaden men i alla fall…
    det var trångt även här på SP.
    Kram P ♥

    • Ama de casa skriver:

      Ja, nu bor inte jag heller mitt i marknaden längre. Eller det har jag ju aldrig gjort, jag har bott i utkanten… 😉

      Ha en bra hemresa nu!
      Kram

  8. Ditte skriver:

    God morgon! Jag hann….Alltså före 10. Nästan i alla fall.
    TRor man får ta almanackan nu till hjälp för att klura ut dagarna, men å andra sidan är dte ju inte så noga. Det kan ju vara fredag hela veckan också.
    Lite att titta på har ni och bullret verkar kvarstå, dock i annan skepnad.
    Trevlig fredag från ett sommarvackert Stockholm som badar i sol. Jippiiiii!

    • Ama de casa skriver:

      Prick 10 duger också – så du hann, men inte jag – goförmiddag Ditte! 😀

      Ja, jag får övergå från AMAnackan till ALMAnackan… Fast fredag hela veckan är ju inte dumt det heller 🙂

      Dom jobbar lite konstigt här, har inte alls kommit särskilt långt med tanke på hur många dagar dom har haft på sig. Dom verkar ha en förkärlek till att sätta fart på maskinerna när vi är ute på terrassen…

      Ha en riktigt härlig solig fredag!

  9. mamma c skriver:

    Skönt med fredag och lugnagatan hos er med.
    Ha en solig dag, för det ska jag ha här hemma i Svedala.
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Snart sätter dom väl igång dom där maskinerna igen, och då är det slut på lugna gatan… 😉

      Skönt att den riktiga värmen har kommit även till er!
      Kram

  10. Ami skriver:

    Bra att du vet var man kan hitta de där rören…..bara att ta med en stege ikväll när det blivit mörkt och klättra över! Men, vad ska jag ha dem till tro??
    Skönt att allt gick bra hos tandläkaren 😀
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Lika bra att ta rören direkt, man vet aldrig när dom försvinner. Användningsområdet kan man klura på sen. Det kanske går att använda i det där diskmaskinsbygget jag har på gång? 😉
      Ja, det var en lättnad att få gå därifrån utan att det skulle borras 😀
      Kram

  11. Geddfish skriver:

    God förmiddag! Jo, du kollar in andra bloggar, som tex min, så får du reda på om det är fredag (vilket du redan gjort, jo jag tackar, jag).
    Måste kännas konstigt tomt, där på gatan, men också skööönt.
    😀

    • Geddfish skriver:

      Javisst, ja. Grattis till tandläkarbesöket 😀

    • Ama de casa skriver:

      Goförmiddag Geddfish! 😀
      Ja, jag har sett lite här och där att det faktiskt verkar vara fredag på riktigt idag 😉

      Javisst är det dubbla känslor med att marknaden nu är flyttad. Trodde väl aldrig att det skulle bli av…

      Tack! Att komma från tandis utan att hon tog fram nån borr var verkligen en lättnad! 😀

  12. Inger Rozén skriver:

    Hej!Sa ju att du skulle sakna marknaden.Kram,Inger

  13. Marina skriver:

    Lastbilar och rör kan säkert vara intressant, men jag tror stenhårt på att marknaden var trevligare utsikt 😉

    • Ama de casa skriver:

      Du har rätt, fast en fördel som lastbilarna och rören har, är att det inte är tak över så man ser mer vad som händer. Tänk positivt! 😀

  14. skåningen skriver:

    Förstår att du saknar marknaden!
    SV…Så bra att du har en trädgårdsmästare som hjälper dej att se bra ut 🙂
    Ha en bra dag!
    Kram!

  15. Janne skriver:

    Go midda! Mycket spännande att se på gatan. Det blir nog bra iaf trots att marknaden är borta. 🙂

    Trevlig helg!

  16. farfar hebbe skriver:

    Ja grattis till topplatsen på pallen..Ja nu är grodan pigg o glad igen,med lite fin ny olja i systemet..Haé Kram.

  17. Biggeros skriver:

    Ja, det var en bra fråga..
    Hur ska man veta om det är fredag utan marknad…
    Det kommer kanske andra roliga tillställningar som förgyller din gata. Ja, förutom rör och vägarbete🤗Trevlig fredag – marknad

    • Ama de casa skriver:

      Äsch, jag får väl tappa kontrollen över fredagarna nu helt enkelt. Precis som med alla dom andra dagarna 😉
      Ha en fortsatt fin fredag!

  18. Sussi skriver:

    Det ser onekligen tomt ut när inte marknaden är där. Men du tog dig väl en promenad!!? Ingen fredag utan bilder på marknaden 😉

    • Ama de casa skriver:

      Visst är det lite ödsligt… Men man får väl låtsas att det är lördag eller nåt? 😉
      Jodå jag tog en prommis – men inte riktigt ända fram till marknaden, utan en bit därifrån 🙂

  19. åsa i åsele skriver:

    Så tomt och liksom öde det blev utan fredagsmarknaden,
    hur ska Du nu veta om det helt säkert är fredag 😉

    Att gräva ner rör är kanske en bra affär,
    verkar ju behövas flertal lastbilar och löst folk 🙂

    Idag blir det Lasagne till middag 🙂 för vet Du va… jag har ju kommit fram till Hjo å då serveras det lasagne till middag… så det så 😀

    • Ama de casa skriver:

      Ja visst är det öde… Alla dagar är precis likadana nu, lite enahanda blir det 😉

      Dom verkar gilla att gräva i gatorna. Dock inte att samordna sig, för dom gräver upp gång, efter gång, efter gång… Riktigt vad dom stoppar ned där, det vet jag dock inte. Den mesta elen och fibern hänger fortfarande kors och tvärs i hela stan 😉

      Åh! Grattis till framkomsten! 😀 Du är sååå värd din lasagne!

  20. Lena skriver:

    Åh så tomt det blev utan Marknad, verkar inte så kul/troligt att vilja återkomma o ha marknadsstånd ovanpå gasledningar ;-/
    Trevlig helg på er 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Visst blev det tomt… Fast om det verkligen är gas dom gräver ned? Ingen aning… Dom höll på med det förut, men dom där röda rören verkar nog fel. Men gräver ned nåt, det gör dom. Igen…
      Ha en trevlig helg ni med! 😀

  21. BP skriver:

    Hahaha! I Torrevieija verkar dom hålla på med samma sorts arbeten som här. Fast här är ”rörrullarna” antingen gula eller svarta. Dokumenterade samma sak. Frågade till och med killarna vad det höll på med, men jag glömde ju att de inte pratade engelska – ooooops!

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Månntro att dom är AIK-are där i Benidorm? 😉 Här har dom helt klart tänkt på mig när det kommer till färgvalet med rören. Lite synd nästan att dom gräver ned dom? Fast så snabbt går det inte, så ännu kan jag njuta av dom ett tag. Hoppas i alla fall att dom inte jobbar nu på helgen – skulle vara skönt att slippa oljudet 🙂

  22. MariArne skriver:

    Tjoho här kommer ett hett tis. Fredag är den dag som komner dagen innan lördagen. Kram

  23. Oj…jag har redan hoppat till söndag!…hjälp jag hinner inte med :/
    Ha en fin söndag!! 🙂

Kommentera

