Den 12:e maj 2017 – en historisk dag!

 

1

Markanden HAR flyttat!!!

Det trodde man aldrig…

På 80-talet (kanske 90-talet?) höll marknaden till nere på Habanerasgatan och flyttade sen upp till dom här kvarteren där dom har varit länge nu.

Uppdatering: A-K som var på fredagsmarknaden första gången 1985 hittade den då runt gamla kyrkan och saluhallen. Tydligen har den flyttat runt en del – tack för info, A-K!

När vi tittade på, och köpte vår lägenhet i september 2002…

2

… –  den var förresten inte helt klar vid den tidpunkten, lägenheten – men redan då var det tydligen prat om att flytta på marknaden.

Nu har den då skett, flytten. Efter minst 15 års snack så har det slutligen blivit verkstad av det hela om man så säger.

Jahaja… Vad ska Ama skriva om nu då på dessa dagar? Det får väl bli sändningsuppehåll och bloggsemester på fredagarna hädanefter…

Som sagt: Den 12:e maj 2017 – en historisk dag! Marknaden HAR flyttat och en epok går i graven.

Eller förresten… Hur vet man egentligen att det verkligen ÄR fredag idag?

Gomorron! 

79 Responses to Den 12:e maj 2017 – en historisk dag!

  1. torrebloggen skriver:

    Ja det är verkligen en historisk dag!
    Tack Ama, vad skönt att få det bekräftat!
    (har också bloggat om flytten idag)
    Ha det så bra!
    Kram!

  2. kolonilotta skriver:

    Oj oj oj!!! Trodde nog inte att det skulle bli av så ”snart” ! Känns lite konstigt. Och vad ska det inte göra för er då?!
    Tur att du har så mycket annat kul att skriva om som händer där nere på solkusten.

  3. Ann-Kristin skriver:

    Gomorron!
    Sa precis till Ö att jag måste kolla hos Ama om marknaden verkligen flyttat. Och det hade den. Första ggn jag var på fredagsmarknad var 1985 och då var den runt omkring gamla kyrkan och saluhallen.
    Trevlig helg och kram från oss/A-K

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron! 🙂
      Tack så mycket för infon, A-K! Det visste jag inte (eller hade glömt), vid den tiden hade jag ingen aning om att Torrevieja ens fanns… Jag har uppdaterat inlägget med detta 🙂
      Ha en fin helg ni med!
      Kram

  4. farfar hebbe skriver:

    Mors,,Men du,är det verkligen på riktigt,är den flyttad nu…Undrar om du kommer att bli dagvill nu,eller undrar,det blir väl bara fredagar du får problem med..Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Ja, nu är det på riktigt… Jag har tyckt att det har varit bra att åtminstone ha koll på EN dag i veckan, nu vete tusan vad som händer… 😉
      Kram

  5. åsa i åsele skriver:

    Halleluja 😀 Äntligen händer det… bra eller dåligt?
    Blir svårt att veta ifall det verkligen ÄR fredag hädanefter 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Både bra och dåligt. Har inget emot marknaden som sådan. Har handlat mycket där genom åren och det har varit trevligt att ha den nära och kul att studera folklivet (mest ovanifrån 😉 ). Men ur säkerhetssynpunkt var flytten nödvändig kan jag tycka.

      Nu kommer jag inte ha koll på en enda av veckodagarna….

  6. Jeanette skriver:

    Där ser man… till slut händer det. Lite konstigt kommer det nog kännas när man kommer ner.

    • Ama de casa skriver:

      Jag måste erkänna att det faktiskt känns både tomt och lite sorgligt… Men den är ju inte försvunnen, den har bara flyttat.

  7. Jeanette i Gbg skriver:

    Var håller den hus nu då?

  8. Tina skriver:

    Häftigt! Ska bli kul att åka till nya marknadsplatsen! Kanske inte lika trångt att ta sig fram, där. Trevlig helg!

  9. LiLo skriver:

    Otroligt! Fast ännu mer otroligt är hur gullig du var med de där tofsarna ❤ !

    • Ama de casa skriver:

      Åh! Tack! 🙂 Jag kanske ska låta håret växa ut igen? 😉
      Kram på dig!

    • LiLo skriver:

      Tycker jag verkligen att du ska! Jag blev så yster av allt detta att jag, tro det eller ej, svängde ihop ett inlägg!! Kramkram

    • Ama de casa skriver:

      Ooo… Måste genast kolla – var in tidigare men då hade du inte fått upp den där ysterheten ännu 😀

      Fast håret kommer inte att bli långt igen. Blir så in i norden VARMT! Sen när jag har det uppsatt (som en extra mössa, typ) så killar dom hårstrån som sliter sig nåt alldeles förskräckligt i fejjan! 🙂

  10. Geddfish skriver:

    Ja, det ÄR fredag idag! I min värld har en del saker gått till, ja kalla det vad man vill, men ett par saker har jag mist.
    Vilket fint kort på dig 2002 💚
    Ja, vad gör ni nu, denna fredag? 😀

    • Ama de casa skriver:

      Tack för infon – då VET jag att marknaden har flyttat på riktigt 😀

      Vi får väl se vad vi hittar på en dag som denna 🙂

  11. MariArne skriver:

    Tack för uppdateringen. Kram M

  12. Znogge skriver:

    Detta är verkligen en dag som går till historien! Tänk att marknaden har flyttat. Det trodde jag aldrig . Kanske nästan så att ni saknar den och är vi verkligen säkra på att det är fredag…

    Ha en bra dag!

    • Ama de casa skriver:

      Ja, det var det nog ingen som trodde. Det är lite som ”vargen kommer!”. Det har ropats så mycket så ingen tror på det till slut 🙂

      Jag tycker ju innerst inne att det är rätt, men visst kommer jag att sakna den också! Den har ju under hela min tid här alltid funnits där för att berätta att det är fredag…

      Tack detsamma!

  13. Susan skriver:

    Hola! Tack för snabb och föredömlig ”rapport”! Ja, verkligen en historisk dag! Undrar var jag ska hitta mina oliv- och skoförsäljarfavoriter… 😱
    Kram!

    • Ama de casa skriver:

      Vojne, vojne… Hur SKA det gå? Man kan ju hoppas att google maps uppdaterar snabbt på en fredag, i såna fall kan du spana från ovan. Fast när jag tänker efter så har dom nog tak… 😀
      Kram

  14. Preciosa skriver:

    Hurra!
    Vad lugnt det är i dag!!! Inga bilar som står och varvar, inga som tutar för att dom försöker köra in i marknaden…Mindre avgaser…
    Och man kan bli sjuk och få ambulans,brandkår eller polishjälp OM det skulle behövas. Mindre fickstölder på nya sägs det, övervakning av GRO och civila ordningsvakter osv… 😀 :-D.
    Bara att ta buss dit vid Fontana el BP på Apolo.
    0,98E för pensionärer vid uppvis av pass/nat ID sägs det 😀 Men så är det väl jämt. Aldrig kollat. 1.35E annars.
    Lite tunt med buss i norra delen av stan kan tyckas…
    Kram P ♥

    • Ama de casa skriver:

      Vi har aldrig varit störda av att dom håller på att sätta upp marknaden (sover ju inte mot gatan), ej heller av avgaser eller så. Och nu undrar jag hur gatan kommer att bli? Vi har ju åtminstone fått den ordentligt städad en gång i veckan. Den enda (och verkligen inte försumbara) fördelen som jag ser det är det där med utryckningsfordonen.

      Sen tycker jag att dom verkar ha tagit i alldeles för lite med bussturerna till marknaden. Men det kanske dom skruvar på så att fler bussar går (åtminstone oftare än var 30 – 40:onde minut).
      Kram

    • Preciosa skriver:

      Ja dom var fulla och åkte förbi när A och L skulle åka 😦
      Varför var det nästan inga bilar på din bild 😀 Brukar ju var fullt utanför min fd port…
      Kram P ♥

    • Ama de casa skriver:

      Jag tror nog att dom får öka turtätheten… Men nånstans måste man ju börja.

      Haha! Jag tror nog att många (inklusive jag själv) var osäkra på att marknaden verkligen skulle flytta. Tog väl det säkra före det osäkra och parkerade utanför det (numer) gamla marknadsområdet 😀 Bilden var tagen 06:53 i morse.
      Kram

  15. A-C skriver:

    Aha, så nu har flytten äntligen blivit av. Tack för rapport! Kanske är lite kortare promenad för oss. Synd att vi missar premiärdagen på nya stället. Vi är återigen på Ingarö sen en vecka tillbaka. Ses till hösten eller vi kanske stöter på varann under de 10 dagarna i juni när jag är i Torre med en väninnan. Kram

    • Ama de casa skriver:

      Ja, till slut blev den av. Knappt jag tror det! Men helt klart ett faktum när jag tittar ned på gatan.
      Vi får definitivt längre väg till marknaden nu, och sämre koll på fredagen 😀

      Hoppas vi ses snart igen – tiden går fort, och snart är ni här 🙂
      Kram

  16. Mamma c skriver:

    Här aldrig varit på marknaden där. Så nu kanske det blir på nya stället någon gång.
    Kram

  17. Yvonne skriver:

    God morgon, en dag att skriva in i historieböckerna med andra ord, trodde verkligen inte att det skulle bli av. 1984 vet jag att den var vid gamla kyrkan för en zigenarkärring snodde alla mina pesetas när jag inte ville köpa en nejlika av henne, sen flyttade den och var på Habanerasgatan innan den flyttade upp till er.

    Synd om barerna som säkert levt upp ordentligt på fredagarna men skönt för alla som bor där att veta att alla utryckningsfordon kan ta sig fram om det behövs.

    Nackdelen är ju hur man ska veta att det är fredag, du kanske kan stiga upp extra tidigt på fredagarna och ta dig till nya marknadsplatsen och fotografera där 🙂

    Ha en fin fredag

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Yvonne! 🙂
      Den där kärringen med nejlikan har varit i farten efter det också. En hemsk person som hoppar på en på ett sånt vis så man verkligen hugger ett hårt tag om väskan för att skydda sina grejer samtidigt som man försöker putta bort henne… Usch!

      Så du har också varit med om alla (?) marknadsställena? Ja, utom den nya ännu då 🙂

      Visst är det dubbelt hur man känner för det här med att flytten till slut blev av…

      Jamen HUR ska jag veta att det är fredag och dags för en morgonpromenad när jag tittar ut på morgonen och marknaden inte är där? Annars skulle jag självklart fortsätta med mina morgoninlägg från fredagsmarknaden 😉 😀

      Tack detsamma!

  18. Robert skriver:

    Neeeeej!! Absolut ingen aning om veckodag eller nånting nu. 😮 Inlägg postat 07.00? Är det möjligt? 😉

    Gomorron! 😀

    • Sven skriver:

      Om du såg tiden kanske du såg att det stod ”fredag” där också?? 😀

    • Robert skriver:

      Ser jag suddigt igen… Har du inget bättre för dig idag, Sven? 😀

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Sven har en poäng där 😀

      Att det blev ett ovanligt tidigt morgoninlägg var på grund av att jag var tvungen att stiga upp för att stilla min nyfikenhet. Lika bra att stilla andras nyfikenhet också när jag ändå var uppe 🙂

      Gomorron! 😀

    • Robert skriver:

      😀

  19. "LillaSyster" skriver:

    Nej du skojar med mig! Det är väl bara att säga Grattis då du vann båda mini tävlingarna. (Men idag då jag kom hem har de nog blåst i fiber i slangen, nu ska den bara in genom husväggen också, så det är en historiskdag även på Skogsliden. Kram

    • Ama de casa skriver:

      Nope. Det är inte första april idag. WEEHOOO!!! Jag VANN!!! Jag gillar att vinna 😀

      Men vad kul att det är på gång hos dig också! Grattis! (Men jag vann!!! – Dubbelt 😀 )
      Kram

  20. Comsi Comsa skriver:

    Nu får Ama kanske beställa några Psykologtimmar… 😀 hihi…
    Så söt du är i dina råttsvansar. ♥

    Kram och en fin fredag ♥

  21. farfar hebbe skriver:

    Ja visst är det så,,det mesta finns i Ayia Napa.Men handlar gör jag i grannstaden Paralimni ca 6-7 km bort,,där finns,eller fanns Carefour,,som konkat och nu blivit,Sklavanitis,tror jag det hette,tjänar minst 30% på det..Har du kollat igen så marknaden veeeerkligen har flyttat..Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Det var ju inte så jättelångt till fd Carrefour heller – förstår att du åker dit när du behöver handla.

      Jag har tittat flera gånger, och jag ser ingen marknad här…
      Kram

  22. farfar hebbe skriver:

    Ja i kväll kommer jag att befinna mig i Uppsala,,är dags för lite Snooztid nu..Haé Kram.

  23. Marina skriver:

    Det kan bli lite jobbigt alltså, jag menar nu kanske ni måste ha en almanacka och kryssa dagar för att hålla koll på när helgen kommer…;)

    • Ama de casa skriver:

      Jag vet inte alls hur jag ska göra. Förut hade jag ju marknaden som AMAnacka, nu måste jag kanske som du säger skaffa en ALMAnacka… Finns det såna med bara fredagar i? Det har jag klarat mig med i många år nu 😀

  24. Ami skriver:

    Visst är det lite sorgligt att marknaden verkligen har flyttat….Jag kommer absolut att sakna den!
    Men vem vet – snart är den kanske tillbaks igen 😉
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Det skulle faktiskt inte förvåna mig om den dök upp igen 🙂 Tills vidare får ni väl ta fredagsvinet nere vid fasta marknaden 😉
      Kram

  25. skåningen skriver:

    Ja vilken historisk dag!!
    S…Jag har funnit min ”groda” en gång .Nu är jag för gammal för att ut och pussa grodor.
    Kram!

  26. Inger Rozén skriver:

    Hej!Det är fredag!Åtminstone i Örebro.Kram,Inger

  27. Ditte skriver:

    Blir ju lite knepigt att nu veta när det är fredag. Men kanske hittar du något annat som kan påminna dig.
    Verkligen en historisk dag, men vem vet om marknaden återkommer. Återstår att se. Och så långt har den ju ändå inte flyttat utan man kan ju ta sig en sväng dit bort också. UNdrar hur det ska gå för caéägarna i stan öfr mycket pengar trillade ju in på fredagarna. Men de kanske öppnar fredagsfilialer-
    Trevlig fredag från ett soligt och vårvackert Stockholm.

    • Ama de casa skriver:

      Jag får fundera på nåt… Men det kommer att bli ännu svårare att hålla reda på dagarna nu…

      Vi får väl se om den dyker upp här igen. Men jag tvivlar på det. När den väl har flyttat så verkar den ovillig att flytta på sig igen 😉

      Det är nog blandade känslor om det där med flytten – framtiden får utvisa hur det går för allt och alla.

      Tack detsamma!

  28. Gratulerar! Och detta trodde man ju aldrig, inte som läsare.

    • Ama de casa skriver:

      Jag trodde inte heller på detta förrän jag inte skulle se marknaden här nere på gatan, och nu var den borta. Så nu tror jag på det.

  29. Fia skriver:

    Fredag, ja för det ÄR det, och tomt nedanför dig!!! Det HAR hänt! Dra på trissor!
    Nu blir det till att kolla almanackan i fortsättningen, för marknadsdagen är väl inte flyttad….
    Ha en härlig helg önskar vi från ett Västerås badande i sol!

    • Ama de casa skriver:

      Javisst är det konstigt att dom kom till skott till slut…
      Fredagsmarknaden fortsätter i alla fall just på fredagar, även om det inte är här. Får nog skaffa mig en riktig almanacka nu, Amanackan funkar inte längre 😉

      Tack detsamma! Här har vi också sol, men ack så blåsigt just nu 🙂

  30. Marita skriver:

    Men gud vilken tur att jag tittade in just idag och fick veta om flytten. Annars hade jag nog trott att fredagarna hade utgått, ve o fasa…
    Kram o ha det gott denna soliga FREDAG♥

    • Ama de casa skriver:

      Ja, nu kan min blogg lägga ned. Åtminstone på fredagar, då kommer den inte att vara till nån hjälp alls… 😉
      Kram och tack detsamma!

  31. Trollet skriver:

    Mäh! Så konstigt det här blir! Ur led är tiden😉

    • Ama de casa skriver:

      Visst blir det konstigt! Får fundera på vad mina fredagsinlägg ska handla om i framtiden. Om jag nu fattar när det verkligen ÄR fredag nu framöver… 😉

  32. Janne skriver:

    Grattis eller beklagar. Du får lägga ut marknadsbilden iaf på fredagarna. Det kommer att saknas annars. God morgon, förresten. (Vaken sedan en timme eftergårdagens rotblöta vilket märktes på gårdagens blogginlägg) 😀

    • Ama de casa skriver:

      Det är nog både och. Det kommer att bli tomt framöver på fredagarna…
      Det var en rejäl sovmorgon det 😀 Hoppas du har vaknat till ordentligt nu 😉

  33. Hoppla! 😀 så det kan bli! Plötsligt händer det 😀 Du får börja med något annat på fredagarna…tidig väderleksrapport ? 😀 Nu behöver ni inte bekymra er om ni kommer ut ur garaget på fredagarna 😀 Förstår att ni inte riktigt trodde…15 år är ju en hel tonåring 🙂
    Trevlig fredagskväll till Er! 😀 Kram

    • Ama de casa skriver:

      Men oj! Det har jag inte tänkt på… Nu försvann det största spänningsmomentet i mitt liv. Ja, om vi ska komma ut ur garaget på fredagar alltså. Suck… Vilken odramatisk tillvaro jag kommer att få nu framöver… 😉

      Att dom har pratat om det i 15 år har jag inte vetat (förrän en bekant berättade detta), men att det har varit på gång i mååånga år, det vet jag.

      Ha en himla fin kväll ni med! 😀
      Kram

  34. BP skriver:

    Tänk att det nu har hänt och en epok har gått i graven. Ledsamt tycker jag faktiskt. Åsså ryker ju ditt stående inslag. Kommer att saknar det faktiskt…

Kommentera

