Villajoyosa

 

Igår tog vi ut bilen en sväng så den skulle få lite motion.

1

Efter en dryg timmes körning norröver så hamnade vi här, i Villajoyosa.

2

Där finns det en härligt lång och bred sandstrand…

3

… med sköna grupper av naturparasoller.

4

Men det finaste med den stan är ändå dom många, vackra och färgglada husen…

6

… och även dom fina gränderna.

5

Med oss på turen hade vi Jaime och Maggan. Trevligt!

7

Vi käkade lunch på en av dom många restaurangerna nere vid strandpromenaden.

8

En fantastiskt god lunch och ”den lille” fick vissa av oss också pröva på efter maten.

En härlig dag på ett härligt ställe med ett härligt sällskap.

Och som sagt:

9

Det finaste med den stan är ändå dom många, vackra och färgglada husen – väl värd ett besök. Eller varför inte flera?

Gomorron!

50 Responses to Villajoyosa

  1. Maggan skriver:

    Tusen tack för en underbar dag med perfekt väder, god mat och framför allt trevligt sällskap

  2. Maggan skriver:

    Grattis Anders på namnsdagen

  3. Sussi skriver:

    Ser ut att vara en trevlig stad. Jag gillar när det är lite färgglatt på husen. Sen får jag säga att jag fullkomligt ääääälskar den där stranden. Jag kan helt klart se mig själv ligga där och sippa goda drinkar 😉

    • Ama de casa skriver:

      Den är jättefin stan. Mysigt med dom färgglada – och i många fall väldigt smala – husen 🙂

      Stranden ser inbjudande ut – om det inte vore för all den där sanden… 😉 Men har man väl kommit ned på den så brukar jag kunna vänja mig med att ha all den där sanden mellan tårna. Och på alla andra möjliga och omöjliga ställen med för den delen… 😉

  4. mittlillautrymme skriver:

    Gomorron Ama! Den sta’n såg riktigt mysig ut och jag måste motvilligt erkänna att våren verkar ha kommit lite längre hos er. 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Leffe! 🙂
      Snart har ni all tid i världen att åka och utforska närområdet här nere lite mera. Rekommenderar ett besök i Villajoyosa 🙂

      Lite längre har den nog kommit här våren, kanske… 😉

  5. Ann-Kristin skriver:

    Gomorron!
    Det såg verkligen trevligt ut i den lilla staden. Eftersom jag inte är bilburen får jag kolla upp om det går bussar dit. Er lunch hade jag hoppat dock.
    Kram/A-K

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron A-K! 🙂
      Ett sätt att komma till Villajoyosa utan bil är att ta bussen till Alicante och sen det lilla kusttåget därifrån.

      Haha! Det fanns annat än dom där musslorna att välja på också, jag antar att det är dom som du dissar 😀
      Kram

  6. Villa Freja skriver:

    Vilken söt liten stad. Ser mysigt ut.

  7. Robert skriver:

    Så borde de måla husen här också. Helt klart. 😉

    Gomorron! 😀

  8. skåningen skriver:

    Goa vänner och go mat är viktigt att ha!
    Sv….Kärlek = älska . älska är ett verb.
    Ha en bra dag!
    Kram!

  9. farfar hebbe skriver:

    Oj,det var en fin färgskala på dom husent,saknas ingen färg där..Ingen fönstertittning för Anders heller..Nä Anders får väl vara nöjd med 5 åttondelar av ”Josefina” Haé Kram

    • Ama de casa skriver:

      Visst är dom fina husen! Jag gillar dom verkligen 🙂
      Anders höll sig i skinnet igår och var inte alls så nyfiken. Dom enda rutorna han fönstertittade i var bilrutorna, och det var vi andra glada för 😀
      Han är så nöjd med dom där fem åttondelarna 🙂
      Kram

  10. Marie skriver:

    Måste nog ta en tur till dom där gränderna och vackra husen nån gång.
    Kram på er.

  11. Inger Rozén skriver:

    Hej!Mycket vackra hus och fina kort.Ha en bra dag!Kram,Inge

  12. Comsi Comsa skriver:

    Gillar skarpt dessa färggranna hus. Tummen upp, har ingen tumme för jag kommenterar med datorn. 😉

    Kram ♥

  13. Znogge skriver:

    Precis! Ett återbesök låter inte fel alls 😀

    God söndag!

  14. MariArne skriver:

    Ja det är en vacker stad. Visste dock inte att de hade en så fin playa. Kram Marianne

  15. torrebloggen skriver:

    Ja det är en mysig stad med dom färgglada husen. Man har åkt igenom där flera gånger, men jag är lite sugen på att besöka Valor´s Museo del Chocolate någon gång!
    Kram!

  16. åsa i åsele skriver:

    Färgiga hus med smidiga balkonger 🙂 Er dag låter absolut inte fel.

    svar Nää Dahlior nöjer jag mig nog med att kolla på hos en blogg nära oss 🙂 jag satsar på chili å basilika 😀 jag tror jag har mer sånna talanger 😉

    • Ama de casa skriver:

      Dom är fina, husen. Fast jag tror inte att det ryms nån hiss i dom, det kan vara en nackdel 😉

      Smart att odla sånt som man kan äta 🙂

  17. Biggeros skriver:

    Så färgglada hus!! Jag blir bara så glad att titta på dem även gränderna…..
    Vilken härlig utflykt med vänner=)

  18. Ruth i Virginia skriver:

    Verkligen trevligt att se en strand, som inte har de där
    fula, stora, höga hotellbyggnaderna i bakgrunden.
    Och färger – det är nåt många städer behöver – tycker jag.
    En njutflykt, som vår vän Ditte kallar´t!

    • Ama de casa skriver:

      Visst är det trevligt med en strand som har en fin omgivning också. Och som dessutom inte är så överbefolkad. Men jag gissar att den blir bra mycket mer befolkad på sommaren… 🙂

  19. yfronten skriver:

    Ja, jättefint med färgglada hus! De är bra på det i Danmark också. (Jag vill till Köpenhamn snart!)

    • Ama de casa skriver:

      Visst är det fint där i Nyhavn också (för så heter det väl?). Ta en tur nu snart, vettja! 🙂

    • yfronten skriver:

      Japp, Nyhavn är fint (trots att alla turister går dit…) och jag åker dit med en kompis i påsk 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Vad trevligt! 🙂

      Jag har jämfört Innsbrück med Nyhavn också:

      Fast både husen och bergen är en anings högre där än i Köpenhamn 😀

  20. Ditte skriver:

    Tack för påminnelsen! Vi har passerat med bil och stannat med tåget på väg till Benidorm men nu får det bli ett eget besök här. Inget att tveka om.
    En härlig njutflykt med trevligt sällskap och dessutom god mat.

    • Ama de casa skriver:

      Den är helt klart värd ett eget besök staden. Mycket att titta på och en massa god mat. Lite dyrare prisläge än hemma i Torrevieja bara, men klart överkomligt ändå 🙂

  21. bpz3 skriver:

    Här har du ju nästan varit på min alternativa ”hemmaplan”. Har många gånger bloggat om den lilla byn som är otroligt mysig, även ”norr” om stranden. Sedan har byn världens coolaste ”flodbädd”, väl i klass med Elche. Många kör ju ofta bara igenom byn för att åka till Benidorm, men den är verkligen värd ett besök.

    PS. Och lördag verkar vara tvättdag där;) DS.

    • Ama de casa skriver:

      Visst är det fint i Villajoyosa! Älskar stället 🙂 Men coolaste flodbädden finns nog ändå i Valencia.
      Det är synd om dom som bara passerar – dom får helt enkelt skylla sig själva 😀

      Sen gäller det väl att roa sig så gott man kan när man är ledig. Med tvätt, till exempel 😉

  22. Janne skriver:

    Trevlig stad! För en gångs skull verkar jag kunna uttala namnet. Tror jag. 🙂

  23. Dit måste jag åka nästa gång vi är på fastlandet 🙂

    Sv; Tack så mycket! 😀 …mycket att stå i nu

Kommentera

