Ama drar smygen…

 

Som ni kanske minns så åkte vi iväg till Barcelona på torsdagen för två veckor sen för att Ama inte klarade av spänningen…

Skulle marknaden flytta den 3:e eller 10:e mars?

Med facit i hand var det onödigt att fly fältet – marknaden var kvar båda dom dagarna.

Men idag då? Ama hörde att dom hade flyttat fram flytten en vecka. Det skulle vara som idag det.

Ama kollade redan igår:

1

Parkeringsförbudsskyltarna för fredagsmarknaden fanns i alla fall kvar.

Vi kollar ner på gatan:

2

Ingen marknad! Men oj, det där var visst också en bild från igår.

3

Igår kväll såg det ut som bilisterna tog det säkra före det osäkra och chansade på att det faktiskt ska vara marknad idag. Inte en parkerad bil någonstans.

Men hur blev det då? Bäst att gå ut på terrassen och kolla.

*Pust* *stön* *stånk* (det där var Ama som hasade sig upp ur soffan)

Sådärja. Tillbaka igen och vi kollar:

4

Ingen marknad här…

5

… och ingen marknad där.

Men visstja! Marknaden brukar vara nere på gatan. Ama vinklar kameran nedåt och…

6

Nähäpp! Ingen marknad där heller.

Tja… Då har den väl flyttat då?

Men vänta lite…

Ama har nu dragit smygen åt alla möjliga håll, men vi gör väl ändå en sista koll? (Den poetiska ådran slog visst till redan nu på morgonen. Oväntat…)

7

Jamen där är den ju! Inte har marknaden flyttat idag heller. Nåja. Ett annat bud för flytten var ”före påsk”. Vi får väl se…

Men ha nu en toppenbra fredag!

Gomorron!

46 Responses to Ama drar smygen…

  1. Yvonne skriver:

    Ha, ha det där är en never ending story tror jag. God morgon förresten. Nu hinner väl ogräset växa till sig igen på nya platsen och inte tror jag de flyttar före påsken i alla fall då stan invaderas av ”semesterfolk”.

    Ha en fin fredag

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Yvonne! 🙂
      Visst är det en ändlös historia detta med marknadsflytten… Jag som faktiskt har trott på det där med flytt denna gång (då det kom ”riktiga” datum) börjar bli tveksam.

      Ha en braig fredag ni med!

  2. Robert skriver:

    Skönt att marknaden är kvar. Skapar en viss fredags-trygghet kan jag känna. 😉

    Gomorron! 😀

    • Ama de casa skriver:

      Ja, jag får ju åtminstone en dag i veckan då jag kan vara relativt säker på vilken dag det är. Fast i vissa specifika fall så kör dom marknaden på torsdagar, så helt säker kan man aldrig vara 🙂

      Gomorron! 😀

    • Robert skriver:

      😀

  3. Janne skriver:

    Pust! Marknaden är kvar. Annars skulle det kanske inte bli någon marknadsbild på fredagen, för inte skulle väl Ama….? 😉

    Trevlig fredag!

  4. skåningen skriver:

    Jaha då är det marknad idag också!
    Sv…Ja man kan få reda på mycket när man googlar!
    Ha det så bra idag!
    Kram!

  5. MariArne skriver:

    Godmorgon Ama! Jag letade efter ditt inlägg tidigare men fick lov att gå och konstatera själv att marknaden låg kvar på samma plats. Kram Marianne

  6. ogamotoga skriver:

    Fredagsviiiiin! 🤗

  7. mamma c skriver:

    Undra om det är 2017 dom menar.
    Kram

  8. Christel skriver:

    Va härligt med lite spänningen i vardagen…speciellt för dom som packar upp alla sina prylar. Står o undrar om dom är på rätt plats. Ha en fin fredag Kram

  9. Ditte skriver:

    Tycker att marknaden verkar att ”skynda mycket långsamt ”, om man säger så. Jag undrade just och det behöver jag inte alls fortsätta med. Allt är som vanligt alltså.
    Önskar er en trevlig fredag!

    • Ama de casa skriver:

      Ja, då kan du börja ägna dig åt andra undringar. Åtminstone fram till nästa fredag 😉

      Inte är dom snabba på det där med att flytta inte…

      Ha en finfin fredag ni med!

  10. Mañana-mañana …

    Vet du, vi har snart bott här i huset i två år och jag har fortfarande inte pallrat mig i väg vid den marknad som är närmast. På planeringen stod att vi skulle faktiskt ta en sväng dit idag men så gick vi upp, sonen kom iväg till skolan och sedan så … nä. Den finns där nästa fredag med.

    Får väl göra något vettigt i stället. Dra i gång en tvättmaskin, kanske. Eller inte.

    • Ama de casa skriver:

      Mäh? Jag är på marknaden varje vecka. Ja, när jag är hemma i alla fall och då oftast en väldigt kort stund. Från det jag kommit utanför porten tills jag kommit nåt kvarter ner. Fast ibland lyckas jag smita ut via garaget också 😀

      Tvättmaskinen! Glöm för allt i världen inte bort att sortera allt rätt! Framförallt EFTER att grejerna kommer ut ur maskinen… 😉

  11. farfar hebbe skriver:

    Ja Ja,jag har varit ute på Tranjakt redan,såg ingen,kom nära en Tofsvipa bara,sen en hoper med gäss…
    Det måste vara världens mest svårflyttade marknad ni har på gatan..Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Jag kom lite osökt att tänka på när vi hade personalfest på Skansen, och dåvarande chefen för zoologen sjöng snapsvisan ”Gäss te dig” (melodi – yesterday) 😀

      Synd att du inte fick se tranor idag heller. Men i morgon, kanske?
      Kram

  12. Znogge skriver:

    Med andra ord är allt som vanligt och det är verkligen fredag 😀

    Ha en bra dag!

  13. Inger Rozén skriver:

    Hej!Nu är det fredag och håret är klippt-Kram,Inger

  14. Comsi Comsa skriver:

    Så skönt! Nu vet jag helt säkert att det är FREDAG 😉

    Kram ♥

    • Ama de casa skriver:

      Jag vet det också. Ännu så länge. Just nu pågår städningen efter marknaden – men sen blir det mer osäkert… 😉
      Kram

  15. "LillaSyster" skriver:

    Före påsk, men de sa inte vilket år den påsken skulle infalla ☺ Då är allt som vanligt denna fredag! Två timmar kvar att jobba. Kram

    • Ama de casa skriver:

      Nej, året har dom inte sagt. Och påsken brukar ju vara opålitlig ändå – den infaller ju lite när som helst… 😉

      Så nu har du fått helg alltså? Ha en trevlig sådan 🙂
      Kram

  16. Ylva skriver:

    Då får du gå ut och ta en marknadsvin! Trevlig helg!

  17. åsa i åsele skriver:

    Nästa fredag (24 mars) är det marknad här… jag hoppas vädret är samma då som idag, för idag har vi en solig, fin vårvinterdag.

    Däremot så ska jag vara chaufför på fredag den 24/3 så jag missar troligtvis marknaden, synd om mig eller hur 😉

    Angående min värk å ringa sjukstugan idag fredag så är det inte lönt, fredagar är typ icke patientdag ifall det inte är inbokade besök eller ytterst akut. Då jag fick vänta två veckor när jag ansåg det var ur-akut så känns det väl ytterligare väntetid…

    • Ama de casa skriver:

      Vårvintern är fin. Men själva våren dröjer lite för länge där uppe i norr tycker jag 🙂
      Att missa själva marknaden gör inte så mycket, men att vara chaufför gör ju att man helt missar det där med att ”gå på marknaden” 😉

      Alltså… Jag tycker att dina besvär låter som dom ÄR i kategorin ur-akut…

  18. bpz3 skriver:

    Tack och lov att du slutligen hittade marknaden! Vilken lättnad:-))))))

    • Ama de casa skriver:

      Ja, den var där! Bara jag tittade åt rätt håll. Undrar hur det kommer att kännas när den INTE är där. OM det nu någonsin inträffar, vill säga.. 🙂

Kommentera

