Hur kan en inställt flyg göra att man kommer hem snabbare?

Hemligheten ligger i tajming, egna initiativ och en gnutta diplomati.

Tajmingen är Ama’s förtjänst, initiativen står vi båda för och diplomatin, den får helt och hållet tillskrivas Anders. Ama var mest rosenrasande, men backade undan en bit och försökte hålla käften…

Sista dan i São Paulo gjorde vi vårt bästa för att få ner alla pinaler i väskorna och kontrollväga. Den väskan som Anders vägde där på bilden hade vi inte öppnat sen vi lämnade båten och ändå hade den ökat i vikt? Fukten kan ha varit boven i dramat.

Vårt plan gick inte förrän 23:40 på kvällen så vi vandrade runt i stan på dan och tittade på folk och sevärdheter. Ama fick dock rätt snart myror i benen och en oro i kroppen.

Så på tok för tidigt (det som i början av inlägget benämns som ”tajming”) satt vi på flygbussen.

En extra bonus på tajmingen blev också att precis när vi klivit ombord så började det regna. Som synes så fanns det wiffi på bussen och just där hade Anders fått ett mejl – inte från flygbolaget, utan från google! – som kom med ungefär denna information:

”Vi kontaktar er för att meddela att det blivit en ändring av er bokning. Ert flyg, IB2480 är inställt. Vi beklagar eventuella besvärligheter som detta kan orsaka er”.

Hmm… EVENTUELLA besvärligheter med ett inställt flyg??

Här kom dom egna initiativen fram. Vi googlade runt och såg att det fanns ett annat flyg med Iberia (som vi köpt biljetterna av) som gick klockan 17:20 och som vi med lite tur skulle kunna hinna med om det fanns plats där.

Väl på flygplatsen gick vi direkt till Iberias kontor. Där tvådde dom sina händer och sa att det inte alls var en biljett med Iberia vi hade, utan med LATAM. Detta trots att det stod Iberia på biljetten och att flighten hette IB2480.

Ama höll på att koka över!

Vi gick till LATAM, där dom skakade fram en annan flygning åt oss som skulle gå klockan 9 morgonen efter och landa i en så dum tid att det inte bara skulle bli en natt extra i São Paulo, utan även en natt i Madrid.

Ama var på explosionsnivå vid det här laget.

Gick iväg och fotade avgångsskylten (på grund av ilskan kom inte tiden med, men det var det där 17:20 planet som vi snokat upp). Den hade även ett LATAM-flightnummer.

Men nej. LATAM hävdade att det var en Iberiaflight, och den kunde dom minsann inte boka in oss på. GAAAHH!!!

Under hela den här ordväxlingen och spring hit och dit så hade Anders konsekvent hållit sig lugn, inte brusat upp och använt sig av den där diplomatin. Ama VET att det inte lönar sig att skrika och gorma så hon var smart nog att bita ihop (hyfsat i alla fall).

Och se på tusan! Iberia och LATAM pratade ihop sig och vips hade vi fått biljetter till det plan som gick nästan sex timmar innan det flyg vi egentligen skulle ha åkt med ifall det inte blivit inställt.

Vi fick rusa mot planet (fast Anders hann slita åt sig godis och ett par USB-minnen för våra sista brasilianska pengar medan Ama stod och hoppade) och var sist ombord. Men ombord – det var vi!

Vi mötte soluppgången på Barajas-flygplatsen i Madrid.

Gick sen ombord på ett betydligt tidigare flyg till Alicante än det i vår originalplan som dom också hade fixat där i São Paulo.

Flög hemåt över ett morgondisigt Spanien.

Men såna där långa flygningar i kombination med anspänningen vid den ”omöjliga” ombokningen, det tar på krafterna…

… även på den allra bästa diplomat.

Men nu är vi som sagt var hemma igen, och det är helt bevisligen…

FREDAG!

Gomorron!

PS: Då när vi bokade resan i november ville vi helst åka med den flight som vi nu lyckades komma med, men den var mer än dubbelt så dyr och det ansåg vi den inte vara värd. Det gör ju inte saken sämre direkt.

62 Responses to Hur kan en inställt flyg göra att man kommer hem snabbare?

1. kolonilotta skriver:

Välkomna hem! 🙂
    Men vilken pers!!! Skönt att det ordnade sig till slut. Vet inte om jag hade lyckats med att hålla lugnet. Men bevisligen så lönar det sig!

Tack! 🙂
      Ja, det var verkligen en pärs! Jag som ville ut till flyget i goood tid för att slippa den där stressen som jag alltid känner, kunna ta det lugnt, läsa, käka och i lugn och ro göra av med dom sista brasilianska pengarna. Och sen blev det nästan mer stressande än någonsin. Hann inte ens byta kläder innan jag klev på flyget… 🙂 Men det ordnade sig ju till det bästa ändå 😀

2. Susan skriver:

Vilket drama! Välkomna hem! 😀

3. Comsi Comsa skriver:

Välkommen hem.
    Envisheten kom väl tillpass här.
    Kram ❤

4. ogamotoga skriver:

Vilket kludd och bra att ni är envisa. 😊

5. Preciosa skriver:

Tänk på blodtrycket Ama 😀 Tur hade ni där i alla fall! Och diplomati skulle ju kunna lösa allt här i världen.
    Kram P ♥

• Ama de casa skriver:

Haha! Det är tur jag har piller för trycket… Jag lovar att både pulsen och trycket var uppe i höga nivåer. Tog nog halva resan över Atlanten innan det var hyfsad ordning på dom igen 😉

Jag vet att jag har lätt att brusa upp och koka över, så jag höll mig lite i bakgrunden för att inte reta upp dom till ”ohjälpsamhet” 😀

6. Yvonne skriver:

Välkomna hem, lagom jetlaggade kan jag tänka mig 🙂 . Ibland måste man vara envis, riktigt envis för att till slut få som man vill. Jag tror inte jag heller skulle fixat att vara lugn och diplomatisk i det läget, tur det finns sådana i ens närhet som kan konsten.

Nu får ni packa upp allt och ta små korta siestor tills ni är i normalläge igen

Tack Yvonne! 🙂
      Det är faktiskt bara tre timmars tidsskillnad från São Paulo (dom har sommartid nu). Dom nio timmarna som det var från start har ”betats av” under resans gång, så jetlagen är inte så farlig faktiskt.
      Det är bra att ha med Anders i såna lägen. Han är bra på att behålla lugnet (till skillnad från mig) 🙂

Siesta låter inte fel! Tack för tipset, jag tror jag tar en liten sån på en gång 😀

7. Znogge skriver:

Vilken tur att det ordnade sig! Med diplomati kan man komma långt men själv hade jag gått i taket 😉

Kram och trevlig fredag!

• Ama de casa skriver:

Haha! Utan Anders där så hade vi nog inte kommit iväg. Jag var långt ifrån lugn och diplomatisk. Lite som en tryckkokare med locket på 😀

Kram och tack detsamma!

8. Ami skriver:

Aha! Nu fattar jag hur det gick till 😀
    Välkomna hem!

• Ama de casa skriver:

Ja, det kändes lite tokigt (men bra!) att vi kom hem tidigare trots att planet var inställt 🙂
      Tack! Hoppas vi ses snart när ni kommit hem från ”Norrland” 🙂

9. Ditte skriver:

Se där! Envishet, viss uthållighet, diplomati och positivt tänkande kan göra mycket när det gäller.
    Bra jobbat där! Jag hade inte heller gett mig…
    Skönt att det blev extra valuta där för pengarna!
    Och välkomna hem igen!

• Ama de casa skriver:

Ja, vi hade lite tur att det FANNS plats också på det där planet. Så gott som fullbokat…
      Vi betalade inget extra, utan ”tjänade” in dom pengarna på det här viset. Funderar fortfarande på vad jag ska göra med alla dom… 😀
      Tack!

10. skåningen skriver:

Välkomna hem !
    Sikken röra! Bra att du hade tålamod!Och inte exploderade!
    SV…Det är viktigt att inte Bella får lida.Veterinären sa att jag gjorde ett rätt beslut!
    Kram!

Tack! 🙂
      Ja, det var tur att jag kom hem i en bit 😉

Ett superjobbigt beslut, men helt rätt enligt mig med – även om jag inte är veterinär. Man ska inte låta djur lida.

11. Sicken tur i oturen! 😀 Hoppas ni får en härlig fredag! Kram

12. åsa i åsele skriver:

Anders har det Norrländska lugnet inombords 🙂 Du är mer som sydlänningarna och Ni kompletterar varandra perfekt ❤
    Tur i oturen att Ni var ute i god tid 🙂

• Ama de casa skriver:

Ja, han har ju det där norrländska lugnet, trots att han är född i Norrtälje. Han flyttade till Norrland tidigt nog, tror jag 😉
      Jag som är född i Norrland har inte det där lugnet – det försvann nånstans på vägen, tror jag 😀

Att vi var ute i tid, det är däremot helt min förtjänst 🙂

13. Robert skriver:

Skönt att ni hann hem till marknaden. 😉

Goddag! 😀

14. Gilla skriver:

Det är ju typiskt att det ska jäklas i sista stund. Hoppas bara att ni kan lugna ner er igen och slippa jetlag och elände ett tag.

Kram/Gilla

15. Inger Rozén skriver:

Hej o hå!Ja jag hade som Ama,svimmat för länge sedan!Gäller att ha is i magen-Ställer dom in en flight så blir det ju knepigt.Tur att ni har pengar.Kram,Inger

Hej Inger! 🙂
      Jag svimmade inte, utan var mer på bristningsgränsen. Som tur var så exploderade jag inte heller 😉
      Vi behövde inte betala något mer för den resan, men hade fått göra det ifall vi hade valt den från början. Så vi ”tjänade” en massa faktiskt 😉

16. Lotta skriver:

Man kan ju få panik för mindre. Samma sak hände när vi var i Amsterdam på väg mot Brussel. Strax innan bording kom det upp att flyget var inställt!!!! Det slutade med att vi fick ta tåg till Brussel 3 timmar. Väl hemma skrevs ett vänligt men bestämt mail till KLM där jag påpekade att vi inte var nöjda. Fick kontakt med en trevlig tjej som satt i London, hon ordnade så att vi fick 500 Euro tillbaka direkt in på kontot. Hela vår flygkostnad ToR var på 5800-5900 kr så man kan väl säga att det blev billigt.

Tur att det är marknad idag:)

Snyggt agerat av KLM! 🙂
      Vi behöver ju inte klaga på nåt eftersom det ordnade sig utan extra kostnad (efter en väldigt irriterande start). Men när dom ordnade det bra på ganska kort tid så finns det inget att gnälla på 🙂

Visst är det tur att vissa saker är som dom brukar… 😀

17. Ruth i Virginia skriver:

Tänk ändå, om Trump kunde få Anders som
    utrikesminister!

Diplomat med poker face!
    Cool as a cucumber.
    Lugn som en filbunke.

• Ama de casa skriver:

Jag tycker nog att Anders kunde bli president istället. Trump kunde… kunde… tja, han kunde väl göra nåt annat.

Ja, han kan ta det lugnt Anders. Till skillnad från mig. Jag var rätt stolt att jag åtminstone kunde gå undan en bit och bita ihop. 😀

18. Lena skriver:

Jamen fiint, explosion gynnar liksom inte något läge 💥 Jo när man ska spränga berg, vad et nu ska vara bra för 😉 Då blev det marknad på hemmaplan idag då fred 13/1-17 🎄🤗 Sa jag TACK för en fantastisk resa, i den grå vardagen sviktar minnet, sorry 🙄🔮

• Ama de casa skriver:

Nej, jag vet. Ingen idé att vara arg och otrevlig mot dom som inte har med regelverket att göra, men det är väldigt svårt att behärska sig när reglerna är dumma.
      Marknaden var här, men vi lyckades missa den ändå. En liten sväng blev det dock, eftersom vi måste passera en bit av den utanför porten 😉
      Tack för att du har hängt med på resan!

19. mamma c skriver:

Jisses, vilken pers. Jag hade också slocknat som Anders efter allt detta.

• Ama de casa skriver:

Jag slocknade också lite. Men inte så mycket som jag hade velat. Mitt i all stress som det blev (trots att vi var ute i så god tid) så hann jag inte flytta min nackkudde från ena resväskan till handbagaget 🙂

20. farfar hebbe skriver:

Vilken tur du har,,du behöver inte slänga ut något som du aldrig ställde fram..Smart..Haé Kram.

21. BP skriver:

Äntligen fick du lön för mödan – alltså med att vara på flygplatsen i det här fallet ju minst sju timmar innan flyget skulle avgå. Bra att Anders höll sig lugn och du höll dig på behörigt avstånd. Slutet gott, allting gott. Åsså en vanlig fredag med marknad på köpet. Nej fel, det är ju fredag den trettonde – en lyckodag för er alltså;-)

Åtta timmar innan den här gången. Rekord! Men det lönade sig 🙂

Jag har lyckats på liknande sätt förut, men det var innan allt det här med att man var tvungen att åka med samma flyg som sitt incheckade bagage. Den gången skulle vi ha blivit kvar i USA ytterligare en natt eftersom vårt egentliga flyg inte kom iväg på grund av dåligt väder 🙂

I Spanien är det tisdagen den 13:e som är otursdagen, det var nog därför fredagen blev en lyckodag istället 😀

22. Leffe skriver:

Gokväll Ama! Ja, den prestationen Anders gjorde berättigar honom utan tvekan till en extra födelsedagsmånad med allt vad det innebär. 🙂

23. Mariama skriver:

Hahah, sicken tur, vi är då alldeles för lika ni och vi jag explosiv och guben lugn och diplomatisk. Resor tycker vi oxså om och bo i värmen istället för kalla Sverige mm mm Tur att vi har dem du Ama😅 enda skillnaden är att vi ännu inte lyckats få tillbaka för de biljetter vi fick fixa själva för att komma hem i nov pga försening och cochflight, Men vi ger oss inte ,jobbar på mot flygbolagen och försäkringsbolagen (läs Lelle jobbar på) 3vlig helg nu tillbaka i Torre

• Ama de casa skriver:

Visst är det bra när man kompletterar varandra? 🙂

Ge er inte!!! Jag hade en mycket långvarig strid med SAS lågprissatsning ”Snowflake”. Efter att ha ”terroriserat” en kvinna där under en lång tid så slutade det med att jag fick alla pengar tillbaka (jag vägrade gå med på ”halva vägen var”). Hon sa att det tog för mycket energi och gav sig. Det handlade inte så mycket om pengarna (lågprisbolag är oftast inte så dyra) utan om principen. Jag HATAR att bli lurad.

Ha en fortsatt trevlig helg ni med! 🙂

24. Janne skriver:

Välkomna hem! Bra fixat där på flygplatsen! Tycker mig se Anders lugn och Ama´s fotodokumenterande. 🙂

25. gunnardeckare skriver:

Slutet gott men jag förstår frustrationen Alltid värst när olika bolag skyller på varandra

26. Mias Mix skriver:

Vilken tur att det löste sig!!Inget roligt med förseningar och inte heller att behöva stressa. Har nu suttit här och läst i en timma. Helt fantastiskt vilken resa ni gjort. Längtar tillbaka till Sydamerika när jag läser och ser dina bilder. Nu har ni mycket att smälta 🙂

• Ama de casa skriver:

Det är ju egentligen för att slippa stressa som jag vill till flygplatsen så tidigt, men den här gången orsakade det på sitt vis den där stressen. Hade vi åkt ut i normal tid så hade det där flygplanet vi kom med redan åkt… 😉
      Oj! Det var värst att du orkade läsa tillbaka så långt! Kul 🙂
      Ja, vi har mycket att smälta. Ska nog också läsa tillbaka i bloggen sen. Den är bra att ha som dagbok 🙂

27. torrebloggen skriver:

Vilken flax ni hade!
    Välkomna hem igen!
    Kram!

28. Susjos skriver:

Ojoj, det lönar sig alltså att vara ute i god tid, å inte dumt att Anders är så diplomatisk, men Ama, det är ju vi födda i vågens tecken också?
    Välkommen hem!!!

• Ama de casa skriver:

Visstja! Vi vågar ska ju vara diplomatiska vi med! Jomen det vet jag ju. Problemet är bara att jag glömmer bort det ibland när jag blir upprörd 😉
      Tack!

29. BP skriver:

Svar: Då har vi ungefär samma minnen av det gamla Systembolaget, som jag verkligen inte saknar om man säger så;-)

Fotar nästan aldrig med mobilen. Gillar inte kvalitén. Dessutom kan man inte redigera foton tagna med mobilen på samma sätt som ”riktiga” bilder. Å blir manupptäckt så spelar det ju ändå ingen roll vad man har fotat med;-)

PS. Du verkar vara uppe länge idag – jetlag eller;-) DS.

• Ama de casa skriver:

Systembolaget har verkligen blivit MYCKET bättre på senare år. Om dom bara kunde göra nåt åt priserna också… 😉

Anders tar ganska många bilder med mobilen (fast inte i närheten av det antal jag knäpper med kameran 😉 ). Jag tycker dom blir bra – panoramabilderna exempelvis. Han har nån sorts automatisk uppladdning av dom till molnet, och har gjort en snabblänk till mig på datorn så jag enkelt kan hämta ned dom till min egen dator och behandla dom som vilken bild som helst. (Har vi inte tillgång till gratis internet så brukar jag få hans mobilbilder på ett USB-minne).

Det kaaan tänkas att jag kanske tog en liten siesta på dan så jag var lite piggare på kvällen… 😉

30. FREEDOMtravel skriver:

Waow, snyggt jobbat! Imponerande!!! Jag gillar oxå att vara i god tid, men det är ju inte så ofta jag är där sex timmar innan, haha. Men nu var det ju bra!!! Och välkomna hem förstås! 🙂

• Ama de casa skriver:

Nej fullt så där mycket i förtid brukar jag inte vara, men det har hänt förr trots allt. Och det kan som sagt löna sig, som denna gång. Undrar jag hur kaotiskt det blev sen på flygplatsen när dom som var ute i ”normaltid” kom dit och upptäckte att planet var inställt…

Tack så mycket! 🙂

31. Anki skriver:

Imponerande fixat … och jag hade nog liksom du fått bita mig i tungan för att hålla tyst 🙂
    Välkomna hem i alla fall!