Rulla, rulla…

 

… liten bulla…

… och skjuts ut ur ugn!

Kanske det?

Eller inte…

Idén till dom här gobitarna fick Ama från en blogg, tyvärr har hon glömt vilken, annars hade det blivit en länk. Dom heter nånting också. Även det är glömt. Hur kan man komma ihåg vilket telefonnummer man hade när man var sex år gammal och inte minnas var man hittade saker för nån vecka sen? Jaja. Närminnet…

Nåväl. Man bakar köper sig en smördeg och skär små fyrkantiga platta bitar av den. Sen lägger man på en ostbit och en oliv och knådar ihop den. (Ama har blivit bättre på det, det är inte lika många som smiter längre). Rulla runt dom i uppvispat ägg, på med lite ost oppanpå alltihop och in i ugnen.

Egentligen ska det vara västerbottensost, men dom säljer inte det här nere under sommarsäsongen. För dålig åtgång i förhållande till hållbarhetstiden. Första gången använde vi brännvinsost (det var ju ändå midsommar!) men den var för mesig i vårt tycke. Senare har vi testat med parmesanost, och det blev supergott!

Så, det är det dom däringa aceitunas con almendras ska användas till.

Om dom nu som sagt överlever tills Ama har bakat köpt ny smördeg…

Den här, till exempel, den överlevde inte dagens picnic på stranden.

Ama kan förövrigt meddela att det är 27 grader nu. I vattnet.

 

46 kommentarer till Rulla, rulla…

  1. Småländskan skriver:

    Den vattentemperaturen skulle t.o.m. jag bada i!!
    Och jodå jag köpte oliver, både gröna och svarta, sen blev den en bit fetaost från tunnan också. Nu blir det grekisk sallad på balkongen tillsammans med bästaväninnan. OM det inte är för varmt där alltså.. risken är stor.. och då sätter vi oss i köket istället.

    • Ama de casa skriver:

      Det låter härligt! Hoppas det blir drägligt så ni kan sitta ute, det är mysigt att göra det :-) Här ska vi grilla på terrassen, men det lär få vänta ett bra tag till så att solen lugnar ner sig… :-)

  2. Robert skriver:

    Verkar intressant. Du får gärna skicka över några hit. ;)

  3. Jajjemen! Det där måste vi prova låter ju helt underbart…mEn undrar om man får tag på sånna gröna här i svedala??? Vattentempen får man definitivt inte…så vi får la nöja oss med det vi har…men ska prova ändå att baka in…ha en härlig kväll!

  4. Sven skriver:

    Morsning! Vilken plats kom jag på nu? :D

  5. GeddFish skriver:

    Verkar mumsfillibabba! Älskar allt med oliver! Beama över lite! Tack.

  6. Diana skriver:

    Herregud, jag satte nästan vattnet i halsen! Trodde att du bakat ostbullar… :) Det ser smarrigt ut, förutom den delen med oliven, men det går säkert att byta ut. Hehe.

  7. Diana skriver:

    Sv: Bara en spegling, skulle aldrig få för mig att spä ut vinet. ;)

  8. Susan skriver:

    Hola! Mums vad gott det ser ut och JIPPIE för badtemperaturen!! I morgon släpper jag ned 17-åringen med 4 kompisar en vecka (hjälp!!) och när kompisarna åker hem nästa söndag kommer jag ner! Får vänta ytterligare en vecka på maken som måste ”vakta” sin firma i Sumpan innan en vikarie avlöser…. :) Nu ska det badas – ja nästa vecka alltså! :)

    Buenas noches! //Susan

    • Ama de casa skriver:

      Oooo… Spännande med fem 17-åringar på egen hand… Då har du inte så lång väntan kvar till det varma medelhavet, skönt! Fast jag kan också meddela att temperaturen i luften ligger över 30 nu, inte fullt så skönt… :-)
      Gokväll! :-D

  9. Ailas skriver:

    Kanonens! Jag är också en fena på att baka… hm, nej menar köpa smördeg! Brukar hitta på lite olika varianter. Ska nog testa oliver också, av vilket slag de nu kan bli här.

    Trevlig grillkväll! Själv är jag redan mätt, det får bli någon annan sorts av kväll i stället.

  10. Diana skriver:

    Sv: De där haloumi och sparrisgrejerna du gjorde för ett tag sedan var ju goda. Eller var det feta? Feta och smördeg är ju välkänt gott!

  11. Diana skriver:

    Sv: Du som gillar oliver kan ju slänga i hackade såna. Eller soltorkade tomater… :)

  12. Diana skriver:

    Sv: Jag gjorde ju såna själv! Resterna låg länge i frysen men tror att de är kastade nu (av utrymmesskäl).

  13. Petra skriver:

    27 grader har vi inte ens i luften :(
    Vattnet håller sej nog runt 15….
    Kram

  14. moi skriver:

    Yummie, yummie – fattas bara en sak – MOI!!! (obs återanvänd kommentar)

    • Diana skriver:

      Ha, gissa vem som fick den obegagnade kommentaren! :)

    • moi skriver:

      Såja, kivas nu inte om moi`s gunst!

    • Ama de casa skriver:

      Hahaha! Huvudsaken är att jag får kollot ;-)

      Det är lugnt, Moi. Jag brukar återanvända inlägg också. (Fast inte lika ofta som Diana ;-) )

    • moi skriver:

      Kollon är en guldgruva just nu. Tänk dig min lunch idag, nyupptagna potatis, liten laxbit och till efterrätt nyplockade jordgubbar o glass. Det var en fröjd att klippa gräset o dra upp lite kirskål!
      Det är värre för den som får Sigge – han bara går o surar här hemma (och jag förstår honom). Han ville inte ens ha laxrester eller smält glass…..

    • Diana skriver:

      Vaddå återanvända inlägg?!? Bah! Visst att jag bloggat om maten förr, men det är ju bara för att folk ska förstå hur jäkla gott det är. Men jag har liksom inte stående repriser, som dina fredagar. ;)

    • Ama de casa skriver:

      Moi: Jag är mest imponerad över att du odlar glass :-D

      Sigge har vi ju redan bestämt att Diana får ;-)

    • moi skriver:

      VA? Har ni aldrig testat att odla glass??? Gör så här; stoppa ner en glasspinne i väl preparerad jord (det kan gå med glasstrut men kräver vääääääldigt mycket tålamod). Vattnas en gång per vecka med smaksatt mjölk/grädde. Voila!!!

    • Ama de casa skriver:

      Näe, det har jag aldrig testat… Och jag har en känsla av att det är för varmt här nere.

  15. Fotografen skriver:

    27 grader i vattnet låter väldigt varmt(…or not). Runt det skånska villakvarteret cirklar regnet och åskvädret. Nåväl, själv bjuder jag på en ny bild inom det trevliga temat ”gubbe på häst” i kväll 2040. Väl mött!

  16. ansepanse skriver:

    vilken badtemperatur, här kommer vi väl aldrig upp i sådana siffror, knappast ens som lufttemperatur, inte visste jag att du kan baka också Ama :) du är mångkonstnär :)

  17. Lisbeth skriver:

    Ser att Ama börjar bli riktigt spansk . Ett litet tapas recept är inte illa. Dessa ska jag testa. Man kan säkert komma på egna varianter också
    Ha en fin morgondag
    Kram

  18. Birgit skriver:

    Uj uj, både du och Diana visar matbilder, nu blir jag ju jättehungrig! Har sett dina roliga kommentarer hos Diana så länge så nu måste jag ju kolla din blogg – jättekul den också, precis som jag trodde! Kul med en annan wordpressare oxå, är så smidigt att kommentera.

    Ha en skön helg!
    Hälsar Birgit

  19. Beate skriver:

    Helt i min smak! Mums… det 27-gradiga vattnet också kan jag säga. På balkongen är det 20 grader just nu, varmaste tempen hittills i år. Suck…

  20. Mallan skriver:

    Det låter supergott, det ska testas!

  21. Preciosa skriver:

    Hola!
    Det ser himla gott ut…Undrar om man tål dom?
    Fick en jättekorg med delikatesser i dag bl a kärnfria oliver. Och
    en massa annat. Hemligt av vem :D men antagligen för gott ideellt
    arbete.
    Fanns 16 olika goda saker…samt en stor krukros…Inte illa va?
    Överraskning. Graderna i dag?
    Kram P ♥

  22. Gun skriver:

    Det ser väldigt gott ut det där, vilken tur att det finns färdig smördeg att köpa. :)
    27 grader i vattnet ja.. jag längtar tillbaka, som sagt.

  23. Agneta skriver:

    27 grader i vattnet, hmm jag undrar just när vi kommer upp i det gradantalet i luften?? Avis? Jag? näädå ;-)

  24. Diana skriver:

    Sv: Snälla lilla Ama, tror du inte att jag sett det? Jag kommenterade under samma kommentar ju! ;)

  25. Leffe skriver:

    Gomorron Ama! Ser kul ut med bakning, jag försökte också en gång, men det gick inte. :-)

    sv. Tack så hjärtligt för gratulationerna!

  26. Stattinskan skriver:

    Ser skitsmaskig ut, men så var det det där med oliver. Än hur jag försöker faller de inte mig på läppen … Numera använder jag parmesan till gratänger och annat. Blir verkligen mer sting – men inget går upp mot Västerbottenost!

  27. Sussi skriver:

    Ohhhh 1 grad till så hade till och med jag badat ;)

    Perfekt att göra när man har gäster. Gott att sitta och snacka och äta såna..

  28. Jenfan75 skriver:

    Dom såg goda ut.. Måste nästan prova=).. Men med västerbottensost.. På tal om ästerbottens ost så får du väll flirta med Karlsson så kanske kan langa lite nästa gång hon far ner..=)

  29. LiLo skriver:

    Vilken tur att du har Örjan på badlakanet, nu när han verkar vara på semester på Mallorca, eller han kanske reste hem samtidigt som Gun?

    Goda bullar, bara jag slapp osten..

  30. Mita skriver:

    Tack gode gud för färdig smördeg, en räddare i nöden många gånger,
    Det där såg väldigt gott ut,men undrar vad som kan passa i stället för oliver,nåja alltid kommer jag på nånting..
    Kramen♥

  31. Det där såg riktigt gott ut :)

  32. Kors & Tvärs skriver:

    Låter jättegott – snor receptet rakt av. Tack :)

  33. mickis skriver:

    Tack för tipset!
    kram

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 69 andra följare

